Stacja Lubin jest placem budowy
Na modernizowanej linii nr 289 wykonawca rozpoczął prace od odcinka Legnica – Lubin. Na trasie demontowane są tory i wymieniane konstrukcje sieci trakcyjnej. Na stacji Lubin widać maszyny przygotowujące nowe perony. Będą to dwa obiekty, przesunięte bliżej ulicy. Ich wysokość zapewni dogodne dojście do pociągów. PLK wyposaży perony w funkcjonalne, wyraźnie oznakowane oświetlenie i tablice informacyjne. Uwzględniony jest odpowiedni dostęp dla osób o ograniczonej mobilności.
Wykonawca, w obszarze stacji, montuje także nowe konstrukcje sieci trakcyjnej. Wymieniane są tory. Widać roboty związane z odwodnieniem. Przygotowany jest sprzęt do montażu rozjazdów i prac torowych.
Krótka podróż, nowy standard obsługi pasażerów
Dzięki inwestycji PLK powstanie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy Legnicą, Lubinem i Głogowem. Dwukrotnie szybciej – 120 km/h pojadą pociągi pasażerskie. Czas przejazdu skróci się o połowę z ponad godziny do ok. 30 min.
Na 10 stacjach i przystankach poprawi się standard obsługi pasażerów. Odnowione perony zapewnią wygodny dostęp do pociągów. Nowy przystanek Lubin Stadion będzie w odległości ok. 1,5 km od stacji Lubin.
Towarowy „łącznik” – towary na tory
Po modernizacji istotnie zmienią się warunki dla transportu towarowego. Składy z ładunkami pojadą nawet 80 km/h. Zakres przewidzianych prac na 40 km obejmuje m.in. tory, mosty, wiadukty, sieć trakcyjną. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych znacznie zwiększą poziom bezpieczeństwa pasażerów i kierowców. Budowa nowego wiaduktu kolejowego na stacji Koźlice dodatkowo usprawni system komunikacji.
Na dolnośląskiej sieci kolejowej trasa Legnica – Rudna Gwizdanów jest „łącznikiem” między magistralami kolejowymi: linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec – Legnicę – Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 (tzw. Nadodrzanką, łączącą Wrocław – Głogów – Zieloną Górę – Szczecin). Na linii Legnica – Rudna Gwizdanów prowadzony był tylko ruch towarowy.
Wartość projektu POIiŚ 5.2-7 „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów” to 196 mln zł (netto). Dofinansowanie unijne: 130 574 734 zł (netto).
Umowa podpisana w lipcu 2017 r. Czas realizacji do końca 2019 r.
Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.