![](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2021/Styczeń/04/_resampled/ResizedImage600400-DK42-45-2.png)
Cel inwestycji
Celem planowanej inwestycji, jest podniesienie parametrów technicznych i funkcjonalno-użytkowych drogi krajowej poprzez wzmocnienie konstrukcji nawierzchni w ramach dostosowania do nośności 11,5 t/oś oraz doposażenie w nowe elementy, w tym poprawiające BRD tj. m.in azyle na przejściach dla pieszych wraz z oświetleniem dedykowanym, budowę ciągów pieszo-rowerowych i rowerowych, budowę dodatkowych jedni do obsługi terenu przyległego.
Rozbudowa przedmiotowego odcinka drogi przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz zwiększenia komfortu obecnego i przyszłego ruchu tranzytowego poprzez ograniczenie miejsc kolizyjnych, przeniesienie ruchu transportu rolnego i rowerowego poza główną jezdnię na drogi dojazdowe.
Zakres rzeczowy inwestycji
Przeznaczony do rozbudowy odcinek zlokalizowany jest na trasie DK42/45 Kluczbork – Praszka w północnej części województwa opolskiego.
Początek zlokalizowany będzie przy m. Ligota Górna w rejonie planowanego węzła drogowego przyszłej drogi ekspresowej S11, dalej w kierunku Praszki przebiegając przez miejscowości: Bogdańczowice, Biadacz (części wsi: Wrzosy, Przybkowice, Kamienisko), Dębina i Karłów (część miejscowości Gorzów Śląski). Koniec inwestycji będzie zlokalizowany za miejscowością Karłów dowiązaniem do budowanej obwodnicy Praszki po istniejącym śladzie DK 42/45.
Inwestycja będzie w przyszłości obejmować swoim zakresem poza wyżej wymienionymi elementami BRD m.in.:
– rozbudowę 9 skrzyżowań o lewoskręty,
– rozbudowę obiektu mostowego oraz rozbudowę 5 przepustów drogowych,
– budowę lub przebudowę oświetlenia drogowego i odwodnienia,
– budowę kanału technologicznego,
– przebudowę infrastruktury nie związanej z drogą tj. sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej oraz kanalizacyjnej.
Prace dla realizacji inwestycji zaplanowano w latach 2024-2026.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Opole