
– Zatwierdzenie Programów inwestycji dla trzech obwodnic na Podkarpaciu umożliwia rozpoczęcie kolejnego etapu prac przygotowawczych, a następnie realizację tych zadań w systemie „projektuj i buduj”. Wszystkie obwodnice zaplanowane do budowy na terenie województwa podkarpackiego w ramach Programu budowy 100 obwodnic są już na etapie prac przygotowawczych – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Obecnie dla obwodnic Jasła, Pilzna, Brzostka i Kołaczyc prowadzone są prace przygotowawcze mające na celu wybór potencjalnych wariantów ich przebiegu. Trwa także procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej (DUŚ).
Obwodnica Pilzna
Obwodnica Pilzna będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2,6 km. W ramach inwestycji powstaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda), odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiekty inżynierskie (1 most, 1 wiadukt), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Brzostka i Kołaczyc
Nowa trasa będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 13,4 km. W ramach inwestycji powstaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda), odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiekty inżynierskie (8 mostów i 1 wiadukt), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Jasła
Obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 9,1 km, w tym 6,6 km drogi po nowym śladzie oraz 2,5 km rozbudowy istniejącej DK73. W ramach inwestycji powstaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda), odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiekty inżynierskie (1 most, 2 wiadukty), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Cel realizacji inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnic: Jasła, Pilzna, Brzostka i Kołaczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości. Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo jazdy dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Tekst: Ministerstwo Infrastruktury