Przystanek kolejowy Kraków Bronowice stworzy centrum przesiadkowe
OPUBLIKOWANO:
30.09.2019
Windy i schody ruchome na perony, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz lokale usługowe w przejściu podziemnym – tak budowany jest nowy przystanek Kraków Bronowice.
Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycja ułatwi podróże w Krakowie i aglomeracji. Projekt jest współfinansowany przez UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kraków Bronowice będzie jednym z najciekawszych przystanków na polskich szlakach kolejowych. Powstaje na styku dwóch linii – w stronę Katowic oraz lotniska Kraków Airport.
Na cztery perony podróżni dostaną się schodami lub windami, nawet na wysokość ponad 20 m. Pomiędzy peronami będzie można przechodzić szerokim przejściem podziemnym, w którym przewidziano miejsce na lokale usługowe.
Perony gotowe i w budowie
Tory na przystanku położone są na różnych wysokościach i krzyżują się ze sobą. Było to wyzwaniem przy projektowaniu obiektu. Obecnie są już gotowe dwa z czterech peronów oraz przejście podziemne i schody. Wykonawca betonuje posadzki przejścia, kontynuuje budowę klatek schodowych i zadaszeń. Równolegle powstają też konstrukcje pozostałych dwóch peronów. Obok przystanku zbudowane są już dwa wiadukty kolejowe – nad ul. Armii Krajowej oraz nad torami kolejowymi.
Kraków Bronowice stanie się ważnym węzłem przesiadkowym. Dzięki bliskości przystanków tramwajowych i autobusowych podróżujący koleją łatwo przesiądą się do innych środków transportu publicznego. Również nowe chodniki ułatwią dostęp do kolei mieszkańcom pobliskich osiedli. Z przystanku będą odjeżdżać pociągi w kierunku lotniska, do Katowic, Oświęcimia, Trzebini, Krzeszowic, oraz centrum Krakowa.
PLK planują udostępnić obiekt podróżnym w marcu 2020 roku. Skomplikowane rozwiązania konstrukcyjne sprawiają, że budowa przystanku jest wymagająca i czasochłonna. Pierwotny termin oddania go do użytku został przesunięty, m.in. ze względu na dodatkowe prace, które należało wykonać przy wzmacnianiu gruntów pod obiektem.
Budowa przystanku Kraków Bronowice to jeden z elementów modernizacji linii Kraków – Katowice, ważnego odcinka krajowej i międzynarodowej trasy kolejowej E30. PLK inwestują w poprawę standardu na stacjach i przystankach oraz zapewnienie dostępności do pociągów dla wszystkich podróżnych. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróżni ze stolicy Małopolski do stolicy Śląska dojadą w mniej niż godzinę. Wartość inwestycji to ok. 2 mld zł.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Techniczne
Pliki cookies techniczne wykorzystywane są przede wszystkim w celu dostarczania usług świadczonych drogą elektroniczną i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Techniczne pliki cookies z uwagi na swój charakter nie wymagają zgody Użytkownika i są zawsze aktywne.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Analityczne i Funkcjonalne
Analityczne pliki cookies służą do badania i poprawy jakości świadczonych usług. Tego rodzaju pliki cookies zbierają informacje na temat sposobu w jaki Użytkownicy korzystają z Serwisu. Funkcjonalne pliki cookies umożliwiają zapewnienie większej funkcjonalności i personalizacji Serwisu NBI.com.pl.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!
Marketingowe
Marketingowe pliki cookies umożliwiają dostarczenie treści reklamowych dostosowanych do zainteresowań Użytkownika i są wykorzystywane m.in. w związku z kierowaniem do Użytkowników reklamy behawioralnej.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!