![](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Czerwiec/19/_resampled/ResizedImage600401-liniaszerokotorowa2.png)
W efekcie inwestycji poprawi się przepustowość szerokotorowej trasy – po torach będzie mogło kursować więcej pociągów z prędkością do 60 km/h. Stacje w Siemianówce, Mikłaszewie i Zabłotczyźnie będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi do 245 kN/oś i do 1050 m.
Wzrośnie atrakcyjność i konkurencyjność transportu towarowego względem drogowego. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i więcej korzyści dla środowiska. Zyska gospodarka regionu i zwiększy się rola Podlasia na mapie transportowej państwa. Więcej pociągów z towarami zza wschodniej granicy to także więcej klientów punktów przeładunkowych na terenie województwa.
![](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Czerwiec/19/_resampled/ResizedImage600401-liniaszerokotorowa.png)
Prace na torach i mostach
Od przejścia granicznego Siemianówka-Świsłocz do miejscowości Zabłotczyzna zostało już wymienionych 20 km torów. Nowe szyny, łączone w technologii bezstykowej, zapewniają mniejszy poziom hałasu. Wyremontowano 5 z 13 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów. W ramach prac remontowany jest 76 metrowy most na Zalewie Siemianowskim. Wzmocnione obiekty zapewnią bezpieczny przejazd ciężkich składów towarowych.
Na stacji w Siemianówce wymieniane są tory i rozjazdy. Remont nastawni zapewni lepsze warunki pracy. Będą nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, co zwiększy poziom bezpieczeństwa i umożliwi obsługę większej liczby pociągów. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego zapewni także przebudowa 13 przejazdów drogowo-kolejowych.
Inwestycja na linii towarowej szerokotorowej prowadzona jest w ramach dwóch projektów:
– „Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (s)” o wartości 69,2 mln zł netto, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego i Funduszu Kolejowego.
– „Prace inwestycyjne na przejściu granicznym Siemianówka-Swisłocz” o wartości 68,8 mln zł netto, finansowanego w całości z budżetu państwa (wchodzącego w zakres szerszego projektu pn. „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego”).
Zakończenie wszystkich prac planuje się na IV kwartał 2022 r.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcia: T. Lotowski, PKP PLK