REKLAMA
Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Rozbudowa historycznego wiaduktu kolejowego w Krakowie

W Krakowie nad ul. Grzegórzecką trwają prace związane z rozbudową XIX-wiecznego wiaduktu kolejowego. Dzięki inwestycji powstaną 4 tory, co ułatwi przejazdy pociągów na trasie Kraków Główny – Kraków Płaszów.

Budowa nowego układu torów oraz dobudowa dwóch nowych torów jest wyzwaniem dla wykonawcy inwestycji. Wiadukt zapewni większe możliwości dla przejazdu pociągów i jednocześnie zachowa swój zabytkowy charakter. W okolicy powstanie także nowy przystanek Kraków Grzegórzki.

Prace przy wiadukcie nad ul. Grzegórzecką odbywają się pod ścisłym nadzorem służb konserwatorskich. W styczniu inżynierowie pracują nad demontażem części lica wiaduktu. Jego elementy są skrupulatnie katalogowane i składowane. Później, po „poszerzeniu” obiektu o dodatkowe tory, zostaną wykorzystane do odtworzenia fasady.

Na placu budowy widać też nowe, już dobudowywane, elementy wiaduktu. Przygotowywane są fundamenty nowych podpór. Rozpoczęto również murowanie łuku, który wchodzi w skład centralnej nawy historycznego obiektu.

Mimo szerokiego zakresu prac zachowany jest ruch pociągów na trasie Kraków Płaszów – Kraków Główny. Pociągi kursują jednym torem.

Rozbudowa wiaduktu nad ul. Grzegórzecką realizowana jest w ramach projektu PLK „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja tworzy nowe możliwości komunikacyjne w ruchu kolejowym i drogowym. Powstaną dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, a osiem stacji i przystanków zostanie przebudowanych. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dzięki budowie dodatkowych torów na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów możliwe będzie uruchomienie większej liczby połączeń. Dwa nowe Lokalne Centra Sterowania zapewnią bezpieczny i sprawny ruch pociągów. Modernizowane wiadukty zapewnią płynny ruch drogowy dla kierowców oraz wygodne przejście pieszych. Na Wiśle powstaną dwa nowe mosty, a most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową zostanie całkowicie przebudowany. Usprawnienie ruchu drogowego oraz otwarcie przestrzeni w centrum miasta od ul. Kopernika do ul. Miodowej zapewni nowa, 850-metrowa estakada, która zastąpi obecny w Krakowie od połowy XIX wieku – nasyp kolejowy.

Wykonawcą robót budowlanych na linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice jest konsorcjum firm:
– STRABAG Sp. z o.o.,
– STRABAG Rail a.s. z Republiki Czeskiej,
– STRABAG Áltálanos Épitό Kft. z Węgier,
– Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.

Autor: Dorota Szlachta, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA