Celem studium jest wypracowanie optymalnego wariantu realizacyjnego inwestycji na liniach Słupsk – Koszalin – Kołobrzeg – Szczecin (linie nr 202 – 402 – 401) oraz Słupsk – Koszalin – Stargard – Szczecin (linie numer 202 – 351). Koncepcja obejmie około 400 km linii kolejowych.
Zakładane jest skrócenie czasu przejazdów pociągów pasażerskich między Trójmiastem a Szczecinem. Wyniki studium umożliwią przyszłą poprawę przepustowości linii kolejowych i uruchomienie większej ilości połączeń zarówno regularnych jak i sezonowych na trasie Trójmiasto – Szczecin.
Planowana w nowej perspektywie finansowej realizacja projektu poprawi i zwiększy dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców i podmiotów gospodarczych: zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości i „wąskie gardła”. Zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach, które będą dostosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi się także bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego poprzez modernizację przejazdów oraz budowę bezkolizyjnych skrzyżowań.
Zmodernizowana i przebudowana infrastruktura kolejowa umożliwi usprawnienie powiązań komunikacyjnych. Zmniejszone zostanie negatywne oddziaływanie transportu kolejowego na środowisko. Realizacja projektu zapewni interoperacyjność kolei i umożliwi niedyskryminujący dostęp do polskiej infrastruktury kolejowej operatorów z innych krajów. W ramach studium analizowana również będzie zasadność przeniesienia części ruchu międzyregionalnego z linii nr 202 na linię nr 402, Koszalin – Kołobrzeg – Goleniów, co wiązałoby się z elektryfikacją tej linii między Kołobrzegiem a Goleniowem.
Termin zakończenia prac nad studium, to III kw. 2019 r.
Autor: Zbigniew Wolny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.