Zmiana organizacji ruchu
Pierwszy etap prac budowlanych wiąże się ze zwężeniem od strony Harendy jezdni na terenie budowy. Ruch samochodów w obie strony jest utrzymany, obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. Przystanki autobusowe Ustup zostały tymczasowo przeniesione.
Poprawa płynności ruchu w Zakopanem
Każdego dnia drogą krajową nr 47 wjeżdża do Zakopanego średnio prawie 21 tysięcy pojazdów. Tak wskazują wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021. Jest to wartość średnia, która zdecydowanie rośnie w sezonie turystycznym. Duże natężenie ruchu w tym miejscu utrudnia wjazd na DK47 z dróg gminnych – ul. Wojdyły i ul. Ustup. Sytuację poprawi budowa dwóch rond.
Pierwsze, jadąc od strony Nowego Targu, drogowcy budują na skrzyżowaniu DK47 (ul. Kasprowicza) z ul. Wojdyły. Będzie turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach – do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie będą też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańców okolicznych posesji.
Drugie rondo powstaje 50 m dalej, na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza z ul. Ustup. Dzięki jego budowie poprawi się połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą.
W ramach inwestycji powstaną dwa przejścia dla pieszych – na ul. Kasprowicza przed każdym z rond. Trzecie będzie zlokalizowane w miejscu obecnego na ul. Ustup. Po północnej stronie DK47 powstanie chodnik. Wykonawca przebuduje infrastrukturę techniczną i zatoki autobusowe, zbuduje też nowe oświetlenie i odwodnienie.
Za inwestycję odpowiada Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe. Koszt prac to nieco ponad 10 mln zł.
Współpraca samorządu i GDDKiA
Projekt budowy nowych rond przygotowało Miasto Zakopane. Gmina również wystąpiła z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wojewoda Małopolski wydał je 25 lipca 2023 roku. Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa.
Rondo na Spyrkówce
Jesienią 2022 r. zaczęto prace przy budowie innego ronda na DK47 w Zakopanem, na skrzyżowaniu z ul. Spyrkówka. Konstrukcja ronda jest już gotowa. Do zrobienia zostały tylko prace wykończeniowe. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to kwiecień 2024 r.