![Zdjęcie: GDDKiA](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Marzec/08.03/_resampled/ResizedImage600276-Spotkanie_branza2.png)
Do wykonania jest określony plan. Ma to być wspólne zadanie wykonawców i zamawiającego. Plan zakłada zarówno udostępnienie niemal pół tysiąca kilometrów nowych dróg jak i dalszą budowę kolejnych kilkuset kilometrów tras. Kluczem do sprostania tym wyzwaniom jest swobodny przepływ informacji na odpowiednim poziomie.
Dyrektor Żuchowski zaapelował również, aby skupiać się na tym, co łączy strony kontraktu a nie dzieli. Przypomniał, że GDDKiA jest otwarta na szukanie rozwiązań pojawiających się problemów. Dlatego ewentualne nieporozumienia i wzajemne roszczenia należy rozwiązywać na jak najwcześniejszym etapie, tj. na placu budowy.
Wspomniał, że w poprzednich latach wiele kontraktów zostało zawartych poniżej wartości kosztorysów, przy równoległych deklaracjach wykonawców, często udowadnianych przed KIO, że ich oferty nie zawierają rażąco niskich cen. Istnieje wyraźna różnica między źle wyliczoną ofertą i w następstwie roszczeniami w trakcie realizacji inwestycji, a wystąpieniem niezależnych od wykonawcy i zamawiającego okoliczności na kontrakcie, które przekładają się na wzrost wartości realizowanej inwestycji. Dlatego wszelkie roszczenia są i będą rozpatrywane przez GDDKiA indywidualnie. W obecnym otoczeniu prawnym nie ma możliwości zastosowania automatycznego mechanizmu, dzięki któremu wszyscy wykonawcy realizujący obecnie kontrakty mogliby otrzymać dodatkowe wynagrodzenie, przewyższające to wynikające wprost z umowy. Generalna Dyrekcja jest gotowa z każdym z wykonawców prowadzić bezpośrednio konstruktywną rozmowę, która może przynieść obopólne korzyści.
![Zdjęcie: GDDKiA](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Marzec/08.03/_resampled/ResizedImage300225-Spotkanie_branza.png)
Na spotkaniu dyrektor Żuchowski zaproponował, aby jednym z nowych narzędzi wspierających wykonawców stała się praktyka organizowania spotkań zamawiającego z firmami budowlanymi po ogłoszeniu postępowań przetargowych na duże lub skomplikowane inwestycje. Celem tych spotkań byłoby omówienie, na odpowiednio wczesnym etapie, wątpliwości pojawiających się po stronie branży w związku z danym postępowaniem przetargowych. Efektem takich spotkań miałoby być eliminowanie zbędnych ryzyk po stronie potencjalnych wykonawców, a tym samym uniknięcie sztucznego podnoszenia wartości składanych ofert i dzięki temu zwiększenie szansy na wyłonienie wykonawcy, bez potrzeby unieważniania postępowań. Takie spotkania pozwolą również na uniknięcie ewentualnych nieporozumień także na etapie realizacji danej inwestycji.
W trakcie spotkania padła również deklaracja, że zamawiający będzie kontynuował serię spotkań roboczych zarówno z urzędami wojewódzkimi, jak i regionalnymi dyrekcjami ochrony środowiska, aby współpraca pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w proces inwestycyjny przebiegała sprawnie i efektywnie, z korzyścią dla wszystkich.
Tekst i zdjęcia: GDDKiA