REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Stanowisko GDDKiA ws. opłat na prywatnych odcinkach A2 i A4

W ocenie GDDKiA wzrost opłat za przejazd zarządzanymi przez koncesjonariuszy odcinkami autostrad A2 i A4 jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.

Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

Od 11 marca 2025 r. spółka Autostrada Wielkopolska, koncesjonariusz odcinka autostrady A2 Świecko – Konin, podniosła stawki opłat za przejazd pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem. Z kolei od 1 kwietnia 2025 r. podwyżkę opłat planuje Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków.

Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umów koncesyjnych podpisanych pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tych umów.

Podwyżki zachęcą do omijania autostrady

Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrad A2 i A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju. Omijanie autostrad przez część kierujących wiąże się również ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA