REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

STRABAG przebudował układ drogowy w centrum Rzeszowa

Spółka STRABAG przebudowała układ drogowy w centrum Rzeszowa, w pobliżu dworca kolejowego i na osiedlu Tysiąclecia. Inwestycja budowlana obejmowała swoim zasięgiem bardzo duży teren i była największą ostatnio realizowaną inwestycją drogową w Rzeszowie.

Zdjęcie: STRABAG Sp. z o.o., www.strabag.pl
Zdjęcie: STRABAG Sp. z o.o., www.strabag.pl
Jej elementem było betonowanie płyty dennej wiaduktu w ciągu ul. Batorego. To drugie tak duże tego typu przedsięwzięcie w historii Rzeszowa. Większe zostało wykonane tylko przy okazji budowy mostu im. Mazowieckiego. W operacji brało udział 16 betoniarek, pracujących w ruchu ciągłym. Do betonowania płyty dennej wiaduktu zużytych zostało blisko 4 tys. ton betonu, a do samego zbrojenia płyty wykorzystano 170 ton stali.

W ramach kontraktu został poszerzony układ komunikacyjny ulic: Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego i Styki. Rozbudowywana arteria ma długość 2,3 km. W ramach inwestycji wybudowano nowe ścieżki rowerowe czy pieszo-rowerowe o łącznej długości 950 metrów oraz nowe chodniki, których długość wynosi ponad 2 km. Wiele prac było prowadzonych również pod ziemią. Zmodernizowano m.in. około trzykilometrową kanalizację, jak i 17 tysięcy metrów sieci elektrycznej. W ramach prac powstało 66 sztuk ulicznych oświetleń energooszczędnych.



- W STRABAG od 35 lat aktywnie angażujemy się w poprawę infrastruktury krajowej, miejskiej i drogowej. Głównym celem inwestycji, którą prowadziliśmy w Rzeszowie, była poprawa układu komunikacyjnego oraz polepszenie ruchu drogowego w centrum miasta. Musieliśmy m.in. przebudować przejazd pod wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Żółkiewskiego. Stary przejazd był wąski, 2,8 m skrajni pionowej i obowiązywał tu ruch wahadłowy. Nowy przejazd składa się ze ścieżki rowerowej i chodników oraz trzech pasów ruchu z zachowaniem normatywnych skrajni. Dodatkowo zbudowano trzywlotowe, dwupasmowe rondo na skrzyżowaniu ulic Głowackiego, Fredry i Siemiradzkiego, wybudowano nowy odcinek drogi od ronda do przejazdu pod wiaduktem kolejowym, poszerzono i przebudowano wszystkie ulice będące w zakresie zlecenia wraz z mostem na potoku Przyrwa oraz przebudowano całą infrastrukturę podziemną wraz z wykonaniem retencji pod wiaduktem kolejowym na wypadek awarii przepompowni –
mówi Ryszard Misiewicz, kierownik budowy, STRABAG.



Prace były podzielone na sześć etapów. W 2021 roku zaplanowane roboty rozpoczęły się od poszerzenia przejazdu pod torami przy ul. Batorego. Jedną z pierwszych prac było postawienie murów oporowych oraz modernizacja podziemi. W dalszym etapie działano na ulicy Siemieńskiego, budując obiekty na rzece Przyrwa. Zgodnie z planami w 2022 roku zakończono przebudowę ulicy Batorego, odnowiono jezdnię wzdłuż Fredry oraz zbudowano rondo przy Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.



Wzmocniła została również nawierzchnia istniejących ulic, wybudowano i zmodernizowano ich odwodnienia. Skonstruowano przepompownię wód opadowo-roztopowych oraz gruntowych, zamontowano oświetlenie, sieci wodociągowe, kanalizacje sanitarną, deszczową, gazociągi, a także sieci ciepłownicze.


Remont rozpoczął się w drugiej połowie ubiegłego roku. W szczytowym okresie na budowie pracowało ok. 100 osób, a łącznie – około 450 osób. Największym wyzwaniem dla wykonawcy było przebudowanie podziemnych instalacji, których część nie była ujęta w dokumentacji geodezyjnej. Podczas prac prowadzono również 7 etapów badań wykopaliskowych i 11 wykopów archeologicznych, w związku z czym 19 razy budowa została wstrzymana na czas prac archeologów. Wyzwaniem było również usunięcie kolizji ciepłociągu i gazociągu z projektowaną konstrukcją jezdni.



Zakończenie inwestycji podsumowano podczas wykładu na politechnice rzeszowskiej z udziałem prezydenta miasta Rzeszowa, rektora Politechniki Rzeszowskiej oraz innych zaproszonych gości i studentów.


Prace związane z przebudową układu komunikacyjnego w centrum Rzeszowa wraz z budową przejazdu pod torami były inwestycją dofinansowaną z funduszy Unii Europejskiej. Łączny koszt kontraktu wyniósł 54 mln zł.

Źródło: tekst STRABAG Sp. z o.o., www.strabag.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA