
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego powstanie w nowym śladzie drogi wojewódzkiej nr 579 i połączy węzeł Grodzisk Mazowiecki na autostradzie A2 z miejscowością Kałęczyn, gdzie skrzyżuje się ze starym śladem drogi 579. Nowa trasa została zaprojektowana jako jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o nawierzchni bitumicznej i obustronnym poboczem. W jej ciągu powstaną 3 obiekty mostowe o konstrukcjach monolitycznych, w tym most na rzece Mrowna i wiadukt drogowy nad linią kolejową 447, łączącą stacje Warszawa Zachodnia i Grodzisk Mazowiecki. Inwestycja obejmuje ponadto budowę dróg serwisowych i ścieżek rowerowych oraz 5 skrzyżowań, w tym 3 typu rondo. Na odcinkach o łącznej długości 1,6 kilometra zostaną zamontowane ekrany akustyczne, które zapewnią mieszkańcom okolicznych posesji zabezpieczenie przed hałasem komunikacyjnym.

Zakres prac wymagający szczególnej uwagi obejmuje branżę sanitarną, w tym przebudowę gazociągu wysokoprężnego na długości 378 m, która polega na usunięciu kolizji z wiaduktem drogowym zaprojektowanym nad linią kolejową. W tym celu gazociąg zostanie przełożony pod czynną linią kolejową metodą przecisku, która umożliwia bezwykopowe pokonywanie przeszkód.
– Wyprowadzenie uciążliwego ruchu tranzytowego z miejskich ulic ma ogromne znaczenie dla ludzi i środowiska. Mieszkańcy Grodziska Mazowieckiego od wielu lat oczekiwali tej inwestycji, która zwiększy bezpieczeństwo i poprawi komfort życia. STRABAG jest bardzo zaangażowany w budowę infrastruktury drogowej i wybudował w Polsce już kilkaset kilometrów obwodnic, począwszy od obejść miejscowości Pniewy i Połupin oddanych do użytkowania pod koniec lat 90. Obecnie prowadzimy prace między innymi przy realizacji obwodnicy Łodzi, Kędzierzyna-Koźla, Tuchowa oraz Gostynia – mówi Piotr Laska, Dyrektor Dyrekcji Północny Zachód i Centrum, STRABAG Sp. z o.o.
Na wykonanie zadania Generalny Wykonawca ma 27 miesięcy, w tym 6 miesięcy na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Nowa obwodnica zostanie przekazana kierowcom pod koniec 2022 r.
Źródło: STRABAG Sp. z o.o.