Na odcinku zbudowane będą dwa lokalne centra sterowania (LCS), odpowiadające za sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Ich rola będzie kluczowa, ponieważ pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Głównym dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory i znacznie zwiększy się liczba składów.
Systemy bezpieczeństwa najnowszej generacji
Jeden LCS zostanie ulokowany w nastawni stacji Kraków Główny. Ten charakterystyczny budynek, który mijają wszystkie pociągi wjeżdżające do Krakowa od strony Katowic i Warszawy, modernizowany był w latach 80-tych XX wieku. Wtedy też uruchomiono w nim, bardzo nowoczesną – na ówczesny czas, nastawnię przekaźnikową. Krakowscy dyżurni ruchu korzystają z niej do dziś. Wkrótce budynek zostanie gruntownie zmodernizowany i wyposażony w komputerowe urządzenia najnowszej generacji.
Ponieważ służba dyżurnych ruchu trwa non-stop – kierowanie ruchem nie może być przerwane, nastawnia przebudowywana jest etapami. Prace już się rozpoczęły. Polegają na odnowieniu i przygotowaniu nowych pomieszczeń, wymianie instalacji. Odświeżona zostanie także bryła budynku. Będzie m.in. nowa elewacja i okna.
Równolegle robotnicy pracują przy wymianie tzw. głowicy rozjazdowej na stacji Kraków Główny. Tzn., że zostaną wymienione wszystkie tory i rozjazdy prowadzące na poszczególne perony. Dzięki temu ruchu pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających najważniejszej krakowskiej stacji będzie się odbywał – mimo większej liczby pociągów, sprawnie i bezpiecznie.
Efekty przebudowy linii E30
Głównym efektem przebudowy linii E30 będzie poprawa obsługi pasażerów i sprawniejszy przejazd pociągów, dzięki rozbudowie Krakowskiego Węzła Kolejowego. Powstaną nowe tory do obsługi pociągów aglomeracyjnych. W krakowskich Grzegórzkach i Złocieniu wybudowane zostaną nowe przystanki a istniejące będą gruntownie zmodernizowane. Ruch pociągów będzie kontrolowany przez nowoczesne systemy w dwóch Lokalnych Centrach Sterowania a na Wiśle pojawią się nowe mosty. Prace budowlane zakończą się w 2020 roku, a ich wartość jest szacowana na niemal 1 mld zł.
Autor: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.