REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
2 Minuty czytania

Tramwaje w Warszawie przyspieszą

Tramwaje Warszawskie podpisały umowy, dzięki którym aż w kilkunastu miejscach tramwaj krócej będzie czekał na zmianę świateł. Dla pasażerów oznacza to, że podróż kilkunastoma liniami tramwajowymi będzie krótsza.

Grafika: Tramwaje Warszawskie
Grafika: Tramwaje Warszawskie
9 skrzyżowań, 5 ciągów ulic i jeden węzeł – właśnie w tylu miejscach wprowadzone zostaną kolejne algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną. Przyśpieszą tramwaje aż na 17 liniach. W praktyce oznacza to skrócenie czasu przejazdu przez każde skrzyżowanie o około minutę.

Jak działa priorytet dla tramwaju?


Czujniki zamontowane przy torach wykryją nadjeżdżające tramwaje i przełączą sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu tak, by pojazd podjeżdżając do niego nie czekał na zmianę świateł. Algorytmy opracowują pracownicy Tramwajów Warszawskich – dla każdego skrzyżowania jest rozwiązanie „szyte na miarę” a zanim zostanie ono wprowadzone, jest testowane w środowisku komputerowym. Najbardziej skomplikowanym skrzyżowaniem, na którym wprowadzono takie rozwiązania jest rondo Radosława przez które przejeżdża 8 linii tramwajowych.

Ile to będzie kosztować i kiedy to zacznie działać?


Wykonawcami prac będą firmy Dynniq Poland i Siemens Mobility. Wartość umów wynosi 5,8 mln zł brutto. Wykonawcy, w zależności od konkretnego skrzyżowania, opracują i uzgodnią dokumentację projektową potrzebną do wprowadzenia inwestycji, wykonają prace w terenie np. zajmą się montażem czujników na skrzyżowaniach, zaprogramują zaprojektowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich nowoczesny system sterowania z priorytetem tramwajowym w sterownikach sygnalizacji świetlnej. Pierwsze priorytety włączymy w ciągu czterech miesięcy.

W których miejscach wprowadzamy kolejne priorytety dla tramwajów?

– 3 skrzyżowania Węzła Młociny:
    – Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego,
    – Nocznickiego – Kasprowicza,
    – Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich.
– ul. Młynarska – ul. Żytnia,
– al. Solidarności – ul. Sierakowskiego,
– ul. Starzyńskiego – ul. Namysłowska,
– ul. Jagiellońska – ul. Ratuszowa,
– 7 skrzyżowań w rejonie pl. Bankowego:
   – al. Solidarności – ul. Andersa,
   – śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowania al. Solidarności – ul. Andersa,
   – przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacji metra Ratusz Arsenał,
   – pl. Bankowy – przejście dla pieszych,
   – al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez północną jezdnię al. Solidarności),
   – al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez południową jezdnię al. Solidarności),
   – al. Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości.

Ile skrzyżowań w Warszawie ma priorytet dla tramwaju?


Już dziś 39% procent skrzyżowań zapewnia uprzywilejowany przejazd tramwajom. Inwestycja, którą rozpoczynamy, sprawi że takich skrzyżowań będzie już 43%. A w 2019 roku zaplanowaliśmy, że dzięki kolejnym inwestycjom prowadzonym przez Tramwaje Warszawskie, Zarząd Dróg Miejskich i Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych skrzyżowań z uprzywilejowaniem dla tramwajów będzie 60%.

Tekst i grafika: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA