![Grafika: Tramwaje Warszawskie](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Marzec/08.03/_resampled/ResizedImage330247-tramwaje_warszawskie.png)
Jak działa priorytet dla tramwaju?
Czujniki zamontowane przy torach wykryją nadjeżdżające tramwaje i przełączą sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu tak, by pojazd podjeżdżając do niego nie czekał na zmianę świateł. Algorytmy opracowują pracownicy Tramwajów Warszawskich – dla każdego skrzyżowania jest rozwiązanie „szyte na miarę” a zanim zostanie ono wprowadzone, jest testowane w środowisku komputerowym. Najbardziej skomplikowanym skrzyżowaniem, na którym wprowadzono takie rozwiązania jest rondo Radosława przez które przejeżdża 8 linii tramwajowych.
Ile to będzie kosztować i kiedy to zacznie działać?
Wykonawcami prac będą firmy Dynniq Poland i Siemens Mobility. Wartość umów wynosi 5,8 mln zł brutto. Wykonawcy, w zależności od konkretnego skrzyżowania, opracują i uzgodnią dokumentację projektową potrzebną do wprowadzenia inwestycji, wykonają prace w terenie np. zajmą się montażem czujników na skrzyżowaniach, zaprogramują zaprojektowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich nowoczesny system sterowania z priorytetem tramwajowym w sterownikach sygnalizacji świetlnej. Pierwsze priorytety włączymy w ciągu czterech miesięcy.
W których miejscach wprowadzamy kolejne priorytety dla tramwajów?
– 3 skrzyżowania Węzła Młociny:
– Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego,
– Nocznickiego – Kasprowicza,
– Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich.
– ul. Młynarska – ul. Żytnia,
– al. Solidarności – ul. Sierakowskiego,
– ul. Starzyńskiego – ul. Namysłowska,
– ul. Jagiellońska – ul. Ratuszowa,
– 7 skrzyżowań w rejonie pl. Bankowego:
– al. Solidarności – ul. Andersa,
– śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowania al. Solidarności – ul. Andersa,
– przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacji metra Ratusz Arsenał,
– pl. Bankowy – przejście dla pieszych,
– al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez północną jezdnię al. Solidarności),
– al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez południową jezdnię al. Solidarności),
– al. Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości.
Ile skrzyżowań w Warszawie ma priorytet dla tramwaju?
Już dziś 39% procent skrzyżowań zapewnia uprzywilejowany przejazd tramwajom. Inwestycja, którą rozpoczynamy, sprawi że takich skrzyżowań będzie już 43%. A w 2019 roku zaplanowaliśmy, że dzięki kolejnym inwestycjom prowadzonym przez Tramwaje Warszawskie, Zarząd Dróg Miejskich i Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych skrzyżowań z uprzywilejowaniem dla tramwajów będzie 60%.
Tekst i grafika: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.