Nowe centrum komunikacyjne
W Bronowicach biegną obok siebie trzy ważne linie kolejowe. Jedną pociągi kursują z Krakowa do Katowic. Druga obsługuje lokalne połączenie z Kraków Airport w Balicach. Trzecia to tzw. obwodnica towarowa. Przystanek Kraków Bronowice został zaprojektowany tak, by podróżni łatwo łączyli podróże z różnych kierunków. Dodatkowo blisko będą przystanki komunikacji miejskiej, a także powstanie parking „P+R”. Oznacza to, że Kraków zyska nowoczesne centrum komunikacyjne, ułatwiające podróże koleją z dojazdami samochodem i transportem zbiorowym.
Perony przystanku będą znajdować się na różnych wysokościach, ponieważ linia w kierunku lotniska przebiega wyżej, niż tory w kierunku Katowic. Znaczna część konstrukcji nowego przystanku została już wykonana. Widać miejsca usytuowania wind i klatek schodowych. Niedługo rozpoczną się prace od strony ul. Balickiej, gdzie przy wyjeździe na jeden z peronów wybudowana zostanie szklana elewacja nasypu.
Przed wykonawcą jeszcze kilka miesięcy intensywnych prac budowlanych. Oddanie przystanku do użytku planowane jest na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2019 roku.
Ul. Rydla – ostatni kwartał prac
W listopadzie uruchomiony zostanie bezkolizyjny wiadukt kolejowo-drogowy, w ciągu ul. Rydla. W tym tygodniu rozpoczęły się roboty ziemne przy tunelu drogowym. Jego konstrukcja, a także ściany najazdów, zostały już wykonane. Nowe rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo ruchu pociągów, a także pozytywnie wpłynie na płynność ruchu samochodów i komunikacje drogową.
Modernizacja linii E30 usprawni dojazd do Katowic
Przystanek w Bronowicach i wiadukt kolejowy na ul. Rydla to elementy modernizacji linii kolejowej E30, która łączy Kraków z Katowicami. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą inwestycje równolegle na niemal całej długości tej trasy. Dzięki nim w 2020 roku pociągi pomiędzy stolicami Śląska i Małopolski osiągną prędkość 160 km/h, a przejazd zostanie skrócony do ok. godziny. Wartość inwestycji to ok. 2 mld zł, na jej krakowski odcinek, pomiędzy Krakowem Głównym a Mydlnikami, PLK wydadzą 250 mln zł.
Autor: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.