REKLAMA
Drogi Wiadomości
5 Minut czytania

Trwa budowa S19 pomiędzy Lublinem a Sokołowem Małopolskim

W 2022 r. Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Tym samym Rzeszów zyska nowe i bezpieczne połączenie drogowe z Warszawą.

Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Trasa przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9.

Kierowcy obecnie korzystają już z kilku odcinków S19  –  zachodniej obwodnicy Lublina oraz od Sokołowa Małopolskiego do   Rzeszowa. 130 km przyszłej S19, od Lublina do Sokołowa Małopolskiego,  jest w trakcie realizacji. Inwestycję podzielono na 12 odcinków realizacyjnych, po sześć w województwie lubelskim (łączna długość to ok. 75 km)  i podkarpackim  (55 km). Na 11 z nich trwają już prace w terenie  o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Na ostatni  odcinek,  Kamień – Sokołów Małopolski,  trwa  jeszcze  postępowanie związane z wydaniem ZRID. Pierwszymi fragmentami trasy pojedziemy w 2021 roku, a całością w 2022 roku. Będzie to kolejny fragment przyszłego międzynarodowego szlaku Via  Carpatia  biegnącego wzdłuż wschodniej granicy Polski, który połączy Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z południem Europy i państwami leżącymi na Bałkanach.

Lublin – Niedrzwica (12 km) 
Droga S19 Lublin – Niedrzwica, fot. GDDKiA
Droga S19 Lublin – Niedrzwica, fot. GDDKiA

Trwają prace przy nasypach i wykopach. Stabilizowane jest podłoże, wzmacniany grunt. Powstają drogi dojazdowe, w obrębie MOP Zemborzyce i MOP Radawiec zdejmowana jest warstwa humusu. Równolegle wykonywane są prace przy obiektach mostowych, m.in. zbrojenia filarów i przyczółków oraz betonowanie. Powstają przejścia dla małych zwierząt i przepusty. Usuwane są kolizje z sieciami wodociągowymi, elektroenergetycznymi i gazociągowymi. Trwają prace m.in. przy demontażu i budowie oświetlenia drogowego. Porządkowany jest teren po rozbiórkach. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 24 proc.

Niedrzwica – Kraśnik (20 km)
Kontynuowane są prace związane z tyczeniem pasa i osi trasy głównej, dróg dojazdowych i poprzecznych, wyburzeniami i rozbiórkami budynków wraz z pracami porządkowymi oraz ze zdjęciem humusu. Trwają prace fundamentowe przy obiektach inżynierskich, wykonywane są także zbrojenia. Realizowane są prace ziemne w ciągu trasy głównej, a także dróg dojazdowych. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 8 proc.

Obwodnica Kraśnika (10 km)
Trwają prace ziemne przy nasypach i wykopach, stabilizowany jest grunt, wykonywana jest także warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Rosną wiadukty oraz inne obiekty inżynierskie. Wykonywany jest montaż zbrojenia i betonowanie. Usuwane są kolizji na sieci gazowej, prowadzone są prace przy kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 17 proc.

Kraśnik – Janów Lubelski (18 km)

Niemal na całym odcinku zdjęto humus w pasie drogowym przyszłej S19, trwają roboty ziemne przy nasypach i wykopach, zagęszczane i wzmacnianie jest podłoże. Powstają obiekty inżynierskie, wykonywane są prace nad zbrojeniem korpusów wiaduktów oraz betonowaniem i izolacją fundamentów. Trwa budowa przejść dla zwierząt oraz kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 25 proc.

Obwodnica Janowa Lubelskiego (7 km)

To jeden z dwóch najbardziej zaawansowanych odcinków. Trwają prace przy nasypach i wzmacnianiu podłoża. Betonowane są kolejne elementy obiektów mostowych – m.in. korpusów i podpór. W pobliżu miejscowości Pierońka, w pasie drogowym S19, wykonawca układa próbny odcinek dolnej warstwy podbudowy zasadniczej z kruszywa. Budowana jest kanalizacja deszczowa i prowadzone są prace melioracyjne. Prowadzone są również roboty ziemne przy budowie MOP Janów Lubelski. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 39 proc.

Janów Lubelski – Lasy Janowskie (8 km) 

Ten odcinek niemal w całości położony jest wzdłuż obecnego przebiegu DK19 i kierowcy korzystający z tej trasy mogą na bieżąco śledzić duże postępy na budowie.  Wykonawca realizuje prace ziemne, wzmacnia grunt  i  wykonuje  nasypy. Wykonywana jest dolna warstwa podbudowy zasadniczej przyszłych dróg serwisowych i dojazdowych.  Doskonale widać postępy robót w  branży mostowej. Betonowane są elementy obiektów i wykonywana  na nich jest  izolacja. Trwają także prace przy zbrojeniach przejść dla zwierząt oraz przy budowie kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie rzeczowe  wynosi ok.  32 proc. 

Lasy Janowskie – Zdziary (9,3 km) 

Prowadzone są  prace przygotowawcze  związane z  wycinką  drzew i karczowaniem  pni. Geodeci  tyczą  pas drogowy przyszłej trasy S19.  Prowadzone jest  odhumusowanie  terenu, wymiana gruntów,  wykonywane są  nasypy  i wykopy  w pasie drogowym. Rozbierane są obiekty kolidujące z przyszłą drogą ekspresową.  Przypomnijmy, że na ten odcinek decyzję ZRID wydano w ostatnich dniach lutego br.  Zaawansowanie rzeczowe wynosi  ok.  1  proc. 
 
Zdziary – Rudnik nad Sanem (9 km) 

Na części tego odcinak  prowadzone są  prace przygotowawcze,  między innymi karczowanie pni.  Usuwany jest  humus  i  wykonywane  są  nasypy oraz  wykopy, a także  platformy  robocze  pod dreny.  Rosną obiekty inżynierskie, zbrojone są  filary  i podpory  oraz  prowadzone jest  betonowanie. Największe obiekty to wiadukt  nad linią kolejową  nr  66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe oraz most nad rzeką San. Trwa przebudowa kolizji branżowych.  Wykonywane są również  kolumny  w  technologii  jet-grounting  pod  wiadukt drogowy  w okolicy  Zdziar.  Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok.  13  proc. 
 
Droga S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem, fot. GDDKiA
Droga S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem, fot. GDDKiA

Rudnik nad Sanem – Nisko Południe  (6 km) 
Prowadzone są  prace przygotowawcze  takie  jak wycinka drzew i karczowanie pni, geodezyjne tyczenie  pasa drogowego  przyszłej  S19.  Trwa również zdejmowanie  humusu  w pasie drogowym, prace  ziemne  przy nasypach i wykopach drogowych oraz przebudowa  kolizji branżowych. Trwa wymiana gruntów słabonośnych i organicznych.  Zaawansowanie rzeczowe  wynosi ok.  8  proc. 

Nisko Południe – Podgórze (11,5 km) 

Rozpoczęto  prace przygotowawcze,  wycinkę drzew i karczowanie pni. Geodeci  tyczą pas  drogowy. Przy niektórych obiektach inżynierskich ruszyły prace. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok.  2,5  proc. 

Podgórze – Kamień (10,5 km) 

To jeden z dwóch odcinków,  na który decyzję ZRID uzyskano z końcem lutego br. Wykonawca rozpoczyna  prace przygotowawcze. Geodeci tyczą pas drogowy.  Rozpoczęto również roboty przy  obiektach inżynierskich.  Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok.  2,5  proc.

Źródło: GDDKiA

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA