![Budowa wiaduktu w Trzebini, fot. PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Marzec/28.03/_resampled/ResizedImage300225-wiadukt_Trzebinia.png)
![Prace przy wiadukcie w Trzebini, fot. PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Marzec/28.03/_resampled/ResizedImage300225-wiadukt_Trzebinia2.png)
Budowa wiaduktu i przejazd pociągów
Budowa wiaduktu drogowego w Trzebini ruszyła na początku lutego br. Wykonawca na postawienie konstrukcji przewiduje 10 miesięcy. Widać duże tempo robót – powstały fundamenty i podpory obiektu. Montowana już jest właściwa konstrukcja wiaduktu.
By mieszkańcom Trzebini ułatwić komunikację na czas inwestycji, PLK utworzyły bezpieczny, tymczasowy przejazd. Kierowcy nie muszą nadrabiać drogi w trakcie budowy wiaduktu. Udostępnienie wiaduktu drogowego w Trzebini na ul. Słowackiego planowane jest w I kwartale 2020 roku.
Trzebinia – będzie wygodniej dla podróżnych
Na stacji Trzebinia również toczą się prace. Powstają nowe perony, przejście podziemne i udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wymieniane są tory, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjna. Inwestycja w Trzebini skończy się w drugiej połowie 2020 roku. Jednak z pierwszych nowych peronów pasażerowie skorzystają już za kilka miesięcy.
Bezpieczne, bezkolizyjne skrzyżowania
Na linii kolejowej E30, pomiędzy Krakowem i Katowicami, PLK modernizuje w sumie 34 wiadukty. 10 z nich to nowe obiekty, budowane w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych. Chodzi m.in. o wiadukty drogowe w Trzebini oraz w Krzeszowicach, a także wiadukt kolejowy w Krakowie. Pozostałe 24 to gruntownie modernizowane konstrukcje. Wszystkie zwiększą możliwości kolei i przyniosą pozytywne efekty dla bezpieczeństwa i płynności lokalnego ruchu drogowego.
PLK prowadzą modernizację na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Wartość inwestycji to w sumie ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów pociągi pasażerskie na tej trasie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.
Tekst i zdjęcia: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.