Trwa elektryfikacja linii Węgliniec – Zgorzelec
PKP PLK planowo elektryfikują 27 odcinek linii Węgliniec – Zgorzelec. Ustawiono 920 słupów i zmodernizowano podstację w Węglińcu. Inwestycja warta 70 mln zł zakończy się do końca 2019 r.
Od stycznia br. wykonawca przystąpił do budowy sieci trakcyjnej. Najpierw montowany jest tzw. osprzęt: wieszaki izolatory, elementy do mocowania drutów. Później wykorzystane będą specjalne pociągi sieciowe i wywieszana będzie lina nośna i drut jezdny. Wszystkie prace wymagają zachowania zwiększonego reżimu bezpieczeństwa, gdyż prowadzone będą obok przejeżdżających sąsiednim torem pociągów.
Dla zapewnienia odpowiedniego zasilania elektryfikowanego odcinka zmodernizowano już podstację trakcyjną w Węglińcu. Budowane są dwie nowe podstacje w Pieńsku i Zgorzelcu.
Trasa Węgliniec – Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej E30, kolejowej międzynarodowej magistrali, biegnącej od Zgorzelca, przez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków do Przemyśla i granicy z Ukrainą. Po zakończeniu prac całą od zachodniej do wschodniej granicy państwa będzie można przejechać przy użyciu trakcji elektrycznej, bez konieczności zamiany lokomotyw w Węglińcu.
Skrócony zostanie czas przejazdu pociągów i zwiększona przepustowość linii. Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy – przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją odciąży drogi i zwiększy bezpieczeństwo.
Całość prac zostanie zrealizowana do końca 2019 r. Całkowita wartość projektu „Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” wynosi 70 mln zł, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Tekst i zdjęcia: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.