Między stacjami Złocieniec a Jankowo Pomorskie usunięto na 15 km stare szyny i podkłady. Rozpoczęto układanie nowych podkładów. Ciekawostką z placu budowy jest to, że prace przy wzmacnianiu gruntu pod nowy tor wykonywane są metodą polegającą na wprowadzaniu w grunt mieszanki betonowej, w miejscach słabszego podtorza. Dzięki temu wzmacniana jest cała konstrukcja toru, co pozwoli na jazdę po nim ciężkich składów towarowych. W trakcie robót ruch pociągów w obu kierunkach prowadzony jest po czynnym, drugim torze. Nie wymaga to wprowadzania zastępczej komunikacji autobusowej.
Do końca 2018 r. zakończone zostaną prace torowe na ok. 25 km odcinku Szczecinek – Łubowo i ok. 16 km odcinku Złocieniec – Jankowo Pomorskie. W następnej kolejności wykonywane będą prace przy obiektach inżynieryjnych, modernizacji peronów, budowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych.
Pociągi przyśpieszą między Runowem Pomorskim a Szczecinkiem
Remont linii kolejowej Szczecinek – Runowo Pomorskie, rozpoczęty w październiku 2017 r., poprawi komunikację kolejową w regionie. Podróż ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego skróci się o ok. jedną trzecią. Dziś podróż trwa ok. 1 h 30 min, a po realizacji projektu skróci się do ok. godziny. Taki czas zwiększy atrakcyjność połączeń kolejowych ze Szczecinem. Dla podróżnych powstaną nowe funkcjonalne perony na stacji Czaplinek i 10 przystankach m.in. w Suliszewie Drawskim i Żelisławie Pomorskim. Będą one wyposażone w wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy i lepiej oznakowane. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Większe możliwości linii
Dzięki inwestycji przywrócony zostanie ruch dwutorowy na ok. 25 km odcinku Szczecinek – Łubowo. Zwiększy to przepustowość linii, a tym samym umożliwi wprowadzenie większej liczby pociągów. Projekt obejmuje wymianę 51 km toru. Przewidziano remont 33 obiektów inżynieryjnych.
Po zakończeniu prac składy pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo-drogowych wpłyną na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.
Odcinek Szczecinek – Runowo Pomorskie to także linia ważna dla przewozów towarowych i dojazdów na poligon w Drawsku Pomorskim.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” jest realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Umowa jest warta około 178,6 mln zł (netto). Finansowanie przewidziano ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Dofinansowanie UE wynosi 85 proc. Realizację robót budowlanych zaplanowano na lata 2017-2019. Wykonawcą prac jest przedsiębiorstwo NDI S.A.
Autor: Zbigniew Wolny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.