Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Umowa na budowę dworca kolejowego w Oświęcimiu

Wczoraj PKP S.A. podpisała umowę z firmą, która zajmie się budową nowego dworca kolejowego w Oświęcimiu. Prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu. Zakończenie inwestycji planowane jest na IV kwartał 2019 r.

Przyszły oświęcimski dworzec powstanie w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Obiekt będzie składał się z dwóch niezależnych kubatur, połączonych wspólnym dachem. W części zachodniej znajdzie się całkowicie przeszklona poczekalnia, pomieszczenie na kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem i posterunek Straży Ochrony Kolei.

W obiekcie pojawi się też dodatkowa poczekalnia dla dzieci z kolejowym kącikiem zabaw. W części wschodniej nowego dworca przewidziane są cztery lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą pojawią się dodatkowe miejsca oczekiwania na pociąg i zadaszony parking rowerowy. Ponadto na dworcu zapewniono miejsce na biletomat, bankomat, maszyny vendingowe, szafki na bagaż, przewidziano także miejsce na paczkomat.

– Dworzec w Oświęcimiu to jeden z 20 obiektów na terenie Małopolski, które objęte są naszym Programem Inwestycji Dworcowych. Podróżni i mieszkańcy miasta od lat czekają na realizację tego zadania. Dziś przechodzimy od obietnic do realizacji. Z nowoczesnego i funkcjonalnego dworca będziemy mogli skorzystać już pod koniec przyszłego roku –
mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.

Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla osób niewidomych i niedowidzących zaprojektowano system oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących. Wszystkie toalety będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

W ramach inwestycji zagospodarowany zostanie też teren przed dworcem. Przed budynkiem powstanie plac z przystankiem autobusowym, ławkami, oświetleniem w nawierzchni oraz ozdobną roślinnością. Obok dworca przewidziano również parking dla 88 samochodów, w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych.

Podobnie jak inne Innowacyjne Dworce Systemowe, w nowym obiekcie w Oświęcimiu również pojawią się rozwiązania ekologiczne. Budynek zostanie wyposażony w gruntową pompę ciepła, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła czy też instalację wody szarej zasilanej przez wodę deszczową, wykorzystywanej do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

W nowym budynku pojawi się również historyczna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z początku lat. 60. XX w. Obecnie mozaika znajduje się wewnątrz budynku, ma 24 m długości i łączną powierzchnię 100 m2. Zabytkowy element pojawi się na elewacji przyszłego dworca. Zostanie on przeniesiony razem ze ścianą w trzech częściach, ważących ok. 45 ton każda.

Za realizację inwestycji w Oświęcimiu odpowiadać będzie konsorcjum trzech firm: Przedsiębiorstwo Budowlane MAZUR Sp. z o.o. Sp. k., Firma Budowlana MAZUR Sławomir Mazur i PB Mazur Sp. z o.o. Koszt zadania wyniesie ok. 16,5 mln zł i zostanie sfinansowany ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP S.A.

Autor: Polskie Koleje Państwowe S.A.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI