REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Umowa na modernizację stacji Warszawa Zachodnia

7 lipca 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę ze spółką Budimex na modernizację stacji Warszawa Zachodnia. Wartość projektu to ponad 1,9 mld zł netto. Inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2023 r.

 
Zdjęcie: Budimex S.A.
Zdjęcie: Budimex S.A.
                        Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnym systemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejsze będzie zarządzenie ruchem kolejowym na warszawskim węźle kolejowym.

– Przebudowa Warszawy Zachodniej to rewolucja na mapie transportowej Warszawy. Dziennie z tej stacji korzystają tysiące pasażerów. Po zakończeniu przebudowy pojawi się więcej pociągów dalekobieżnych i podmiejskich. To kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej –
powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

– Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Tylko w perspektywie 2014-2020 na rozbudowę i modernizację linii i obiektów kolejowych w naszym kraju zarezerwowaliśmy w budżecie unijnym ponad 40 mld złotych. Kolej będzie również ważnym obszarem inwestowania pieniędzy europejskich w nowej perspektywie –
powiedział Grzegorz Puda, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej.

– Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski –
powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej.

Nowa Warszawa Zachodnia dla wszystkich

 
Wizualizacja: DWAA Architekci
Wizualizacja: DWAA Architekci

Wszystkie perony zostaną zadaszone. Przewidziano ruchome schody i windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei. Dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy możliwości kursowania pociągów.

Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Przejście zostanie też wydłużone do peronu nr 8 przy linii obwodowej.

Na stacji Warszawa Zachodnia nowy układ torowy umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Podróżni będą korzystać z pociągów podczas przebudowy stacji


Podczas przebudowy Warszawy Zachodniej utrzymany będzie ruch pociągów i obsługa pasażerów. W pierwszej kolejności przewidziano budowę przejścia podziemnego od strony linii obwodowej czyli peronu nr 8. Przygotowane zostanie m.in. lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym oraz nowy peron od strony ul. Tunelowej. Wykonawca przystąpi do budowy kładki po wschodniej stronie stacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zapewniony będzie dostęp do peronów podczas przebudowy dotychczasowego przejścia podziemnego. Zasadnicze prace torowe rozpoczną się od ul. Tunelowej i będą realizowane w kierunku Al. Jerozolimskich. Zakończenie inwestycji planowane jest w II połowie 2023 r.

Prace na stacji realizowane są w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”, który ubiega się o dofinansowanie ze środków POIiŚ do 85% wydatków kwalifikowanych oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA