
– Rozpoczynając prace studialne patrzymy w przyszłość, z wyprzedzeniem planujemy sprawny i efektywny rozwój kolei w aglomeracji poznańskiej. Dzięki temu dobrze przygotujemy inwestycje na najbliższe latach. Zwiększenie przepustowości i ułatwienie dostępu do pociągów pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału kolei w regionie. Podobnie jak w aglomeracji poznańskiej, analizy i zmiany są m.in. w aglomeracjach szczecińskiej, warszawskiej, wrocławskiej – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wstępne studium wykonalności określi m.in. możliwość budowy nowej linii kolejowej ze stacji Poznań Główny do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Poznań Ławica. Dokumenty odpowiedzą na pytanie o zasadność reaktywacji nieczynnych obecnie linii do Śremu i Międzychodu, a także potrzebę budowy dodatkowych torów z Poznania w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł, Środy Wielkopolskiej i Piły, co umożliwiłoby oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, przy rosnącej licznie pociągów regionalnych.
Analiza obejmie przebudowę torów na stacjach, m.in. Poznań Główny, Poznań Wschód i Poznań Starołęka w celu umożliwienia wjazdu na stacje większej liczby pociągów oraz lokalizacje nowych przystanków, zapewniających mieszkańcom dogodny dostęp do kolei oraz umożliwiających lepszą integrację pociągów z pozostałymi środkami transportu. Studium uwzględni również planowane dostosowanie kolejowej obwodnicy towarowej do potrzeb ruchu pasażerskiego, przy zachowaniu płynności przewozów cargo.
– Sprawne podróże koleją w obrębie miasta ułatwiłyby komunikację nie tylko w Poznaniu, ale i w całej aglomeracji. Większa liczba przystanków i dogodne połączenia to bowiem dogodne dojazdy do szkół i miejsc pracy, a w efekcie mniejsze korki, lepsza ochrona środowiska i poprawa komfortu życia. Stolica Wielkopolski wraz z okolicznymi miejscowościami jest silnym ośrodkiem gospodarczym, ale poprawa warunków transportu z pewnością będzie kolejnym impulsem do dalszego rozwoju – powiedział Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski.
Ważną częścią analizy jest usprawnienie przewozu ładunków z północy na południe i ze wschodu na zachód Polski m.in. przez przebiegające przez Poznań transportowe korytarze europejskie TENT-T Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk. Prace studialne uwzględnią konieczność przystosowania Poznańskiego Węzła Kolejowego do obsługi cięższych pociągów cargo o długości przekraczającej 750 m. Zapewni to bardziej efektywny przewóz ładunków. Planowana budowa nowych torów między stacjami: Poznań Franowo, Luboń i Poznań Górczyn umożliwi przewoźnikom uruchomienie większej liczby składów towarowych i zwiększy niezawodność przewozu ładunków.
Umowę na opracowanie „Wstępnego Studium Wykonalności Poznańskiego Węzła Kolejowego” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 11 marca w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Dokumentację przedprojektową wykona firma WYG International Sp. z o.o. Prace studialne warte są ok. 1,9 mln zł ze środków własnych. Materiały będą gotowe w połowie 2023 r.
Najważniejsze założenia wstępnego studium wykonalności:
– Analiza przebiegu nowej linii kolejowej do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Ławica;
– Możliwość nowego połączenia Poznań – Kalisz – Łódź – Warszawa;
– Reaktywacja linii do Śremu i Międzychodu;
– Budowa nowych torów do Gniezna, Kościana, Środy Wielkopolskiej;
– Powstanie nowych stacji i przystanków.
Tekst i zdjęcie: Radosław Śledziński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.