REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Umowa na opracowanie koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego

11 marca Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę ze spółką WYG International na opracowanie koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego. Dokumentacja za 1,9 mln zł będzie gotowa w połowie 2023 r.

Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
W ramach kompleksowego opracowania powstaną 4 scenariusze rozwoju kolei w Poznaniu i okolicznych miejscowościach, zawierające co najmniej 8 szczegółowych wariantów planowanych inwestycji. Propozycje zostaną skonsultowane z samorządami oraz przewoźnikami, dzięki czemu uwzględnią potrzeby prognozowanego ruchu kolejowego. Analizowana będzie możliwość budowy nowych przystanków i połączeń kolejowych oraz reaktywacja nieczynnych obecnie tras. Materiały umożliwią dostosowanie Poznańskiego Węzła Kolejowego do rosnącego natężenia pociągów i zapewnienia lepszego dostępu do kolei przy coraz większej liczbie podróżnych.

– Rozpoczynając prace studialne patrzymy w przyszłość, z wyprzedzeniem planujemy sprawny i efektywny rozwój kolei w aglomeracji poznańskiej. Dzięki temu dobrze przygotujemy inwestycje na najbliższe latach. Zwiększenie przepustowości i ułatwienie dostępu do pociągów pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału kolei w regionie. Podobnie jak w aglomeracji poznańskiej, analizy i zmiany są m.in. w aglomeracjach szczecińskiej, warszawskiej, wrocławskiej –
powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wstępne studium wykonalności określi m.in. możliwość budowy nowej linii kolejowej ze stacji Poznań Główny do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Poznań Ławica. Dokumenty odpowiedzą na pytanie o zasadność reaktywacji nieczynnych obecnie linii do Śremu i Międzychodu, a także potrzebę budowy dodatkowych torów z Poznania w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł, Środy Wielkopolskiej i Piły, co umożliwiłoby oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, przy rosnącej licznie pociągów regionalnych.

Analiza obejmie przebudowę torów na stacjach, m.in. Poznań Główny, Poznań Wschód i Poznań Starołęka w celu umożliwienia wjazdu na stacje większej liczby pociągów oraz lokalizacje nowych przystanków, zapewniających mieszkańcom dogodny dostęp do kolei oraz umożliwiających lepszą integrację pociągów z pozostałymi środkami transportu. Studium uwzględni również planowane dostosowanie kolejowej obwodnicy towarowej do potrzeb ruchu pasażerskiego, przy zachowaniu płynności przewozów cargo.

– Sprawne podróże koleją w obrębie miasta ułatwiłyby komunikację nie tylko w Poznaniu, ale i w całej aglomeracji. Większa liczba przystanków i dogodne połączenia to bowiem dogodne dojazdy do szkół i miejsc pracy, a w efekcie mniejsze korki, lepsza ochrona środowiska i poprawa komfortu życia. Stolica Wielkopolski wraz z okolicznymi miejscowościami jest silnym ośrodkiem gospodarczym, ale poprawa warunków transportu z pewnością będzie kolejnym impulsem do dalszego rozwoju –
powiedział Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski.

Ważną częścią analizy jest usprawnienie przewozu ładunków z północy na południe i ze wschodu na zachód Polski m.in. przez przebiegające przez Poznań transportowe korytarze europejskie TENT-T Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk. Prace studialne uwzględnią konieczność przystosowania Poznańskiego Węzła Kolejowego do obsługi cięższych pociągów cargo o długości przekraczającej 750 m. Zapewni to bardziej efektywny przewóz ładunków. Planowana budowa nowych torów między stacjami: Poznań Franowo, Luboń i Poznań Górczyn umożliwi przewoźnikom uruchomienie większej liczby składów towarowych i zwiększy niezawodność przewozu ładunków.

Umowę na opracowanie „Wstępnego Studium Wykonalności Poznańskiego Węzła Kolejowego” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 11 marca w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Dokumentację przedprojektową wykona firma WYG International Sp. z o.o. Prace studialne warte są ok. 1,9 mln zł ze środków własnych. Materiały będą gotowe w połowie 2023 r.

Najważniejsze założenia wstępnego studium wykonalności:
– Analiza przebiegu nowej linii kolejowej do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Ławica;
– Możliwość nowego połączenia Poznań – Kalisz – Łódź – Warszawa;
– Reaktywacja linii do Śremu i Międzychodu;
– Budowa nowych torów do Gniezna, Kościana, Środy Wielkopolskiej;
– Powstanie nowych stacji i przystanków.

Tekst i zdjęcie: Radosław Śledziński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA