![Linia kolejowa nr 12, fot. PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Luty/18.02/_resampled/ResizedImage331248-linia_kolejowa_12.png)
Szybkie i wygodne podróże
Dokumentacja projektowa określi zakres robót, które należy wykonać na linii nr 12 Skierniewice – Łuków. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamierzają przebudować perony na 13 stacjach i przystankach na odcinku Skierniewice – Pilawa, tj. Długokąty, Puszcza Mariańska, Grabce, Mszczonów, Grzegorzewice, Jeżewice, Tarczyn, Gąski, Prażmów, Czachówek Wschodni, Góra Kalwaria, Warszówka i Osieck. Pasażerowie zyskają komfortowe warunki podróży. Perony będę wyższe, wyposażone w nowe ławki, wiaty, informację pasażerską oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wygodne dojście do pociągów dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się zapewni budowa 4 przejść podziemnych (Puszcza Mariańska, Mszczonów, Tarczyn i Góra Kalwaria). Trasa zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i towarowych. Obecnie na trasie składy towarowe jeżdżą odcinkowo z prędkością 50-60 km/h.
Sprawny i bezpieczny przewóz towarów
Dokumentacja przewiduje modernizację linii Skierniewice – Łuków tak aby umożliwić kursowanie pociągów towarowych o długości 750 metrów. Zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości i wąskie gardła. Wykonawca przygotuje ekspertyzę dotyczącą budowy drugiego toru na moście nad Wisłą w Górze Kalwarii. Przebudowa ponad 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 30 mostów umożliwi sprawny przejazd cięższych składów towarowych kursujących korytarzem wschód – zachód (trasa C-E 20).
Zakładane jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego dzięki przebudowie 73 skrzyżowań kolejowo-drogowych. Sprawniejsze przejazdy zapewni budowa nowoczesnego systemu sterownia pociągami ERTMS/ETCS poziomu drugiego. Planowany jest wzrost przepustowość, czyli z linii skorzysta więcej pociągów.
Wykonawcą dokumentacji jest konsorcjum firm Systra S.A., Sławomir Biegański, Biuro Projektowo-Konsultingowe Mosty S.C. Sławomir Biegański, Jerzy Broś. Wartość umowy to 32,3 mln zł netto.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu trzech lat. Początek prac budowlanych planowany jest na 2022 r. a zakończenie w 2025 r. Szacowany koszt realizacji inwestycji to około dwa miliardy złotych.
Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.