Umowy na realizację dwóch odcinków S19
Lubelski Oddział GDDKiA podpisał umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 między Radzyniem Podlaskim a Lubartowem, o łącznej długości ok. 34 km.
Do tej pory wyłoniono wykonawców czterech odcinków w woj. lubelskim:
– granica woj. mazowieckiego i lubelskiego – Międzyrzec Podlaski,
– Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski,
– obwodnica Kocka i Woli Skolimowskiej (druga jezdnia),
– Lubartów – Lublin.
15 września 2022 r. GDDKiA podpisała umowy na realizację dwóch ostatnich fragmentów drogi: Radzyń Podlaski – Kock oraz Kock – Lubartów. Wartość pierwszej z nich to ok. 626,5 mln. Umowa na budowę drugiego opiewa na ok. 390 mln zł. Łącznie wartość sześciu kontraktów, o długości w sumie ok. 100 km, to ok. 2,81 mld zł.
Zadaniem wykonawców jest zaprojektowanie każdego z odcinków, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudowanie trasy i uzyskanie pozwoleń na użytkowanie. Kierowcy będą mogli skorzystać z całej drogi w 2026 roku.
Radzyń Podlaski – Kock
Odcinek o długości ponad 18 km zrealizuje firma POLAQUA. Dwujezdniowa trasa ekspresowa powstanie w istniejącym korytarzu drogi krajowej nr 19. W ramach zadania wybudowane zostanie m.in. dwujezdniowe obejście Radzynia Podlaskiego. Zaplanowano także dwa węzły drogowe: Radzyń Podlaski Południe na skrzyżowaniu z DK63 oraz Borki na skrzyżowaniu z droga powiatową. Planowane są też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Sitno oraz MOP Paszki), dwa mosty oraz siedem wiaduktów, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz drogi dojazdowe i lokalne.
Kock – Lubartów
Odcinek o długości ok. 15,8 km, między końcem obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej a węzłem Lubartów Północ, zrealizuje konsorcjum firm Rubau Polska (lider) i Poltores (partner). Przebiegać on będzie w ok. 70 proc. nowym śladem, głównie terenami rolnymi. Na początkowym fragmencie (ok. 3 km) pobiegnie istniejącym korytarzem DK19. Na wysokości jeziora Kunów powstanie węzeł Firlej. Następnie trasa od wschodniej strony ominie miasto i jezioro Firlej, a także okoliczne lasy. Na pozostałym obszarze droga pobiegnie równolegle do istniejącej DK19. Przed Lubartowem zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – MOP Mieczysławka oraz MOP Wola Lisowska.
W ramach zadania powstaną także m.in. drogi obsługujące przyległe tereny, wiadukty, kładki, przejścia dla małych, średnich oraz dużych zwierząt, ekrany akustyczne oraz ogrodzenie drogi.
Sześć odcinków S19 w woj. lubelskim w realizacji:
– gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego – Międzyrzec Podlaski (ok. 13,7 km), podpisana umowa na realizację,
– Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski (ok. 22,3 km), podpisana umowa na realizację,
– Radzyń Podlaski – Kock (ok. 18,1 km), podpisana umowa na realizację,
– obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni – ok. 7,8 km), podpisana umowę na realizację,
– Kock – Lubartów (ok. 15,8 km), podpisana umowa na realizację,
– Lubartów – Lublin (ok. 23 km), podpisana umowa na realizację, trwa opracowywanie projektu budowlanego i materiałów do ZRID.
Źródło: tekst GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/