Utrzymanie dróg tematem IV Pomorskiego Forum Drogowego
W dniach 19-21 października 2021 r. w Gdańsku odbywa się IV Pomorskie Forum Drogowe. Tegoroczna edycja jest poświęcona utrzymaniu dróg. Wydarzenie organizuje Polski Kongres Drogowy.
Forum Drogowe jest skierowane do zarządców dróg wszystkich szczebli, przedstawicieli firm wykonujących prace utrzymaniowe, a także dostawców sprzętu. Uczestnicy Forum mają okazję do dyskusji o najskuteczniejszych sposobach i modelach utrzymania dróg. Ważnym elementem są także rozmowy na temat bezpieczeństwa podczas prowadzenia prac utrzymaniowych i remontowych.
W Forum uczestniczył wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który zwrócił uwagę, że kwoty przeznaczane na utrzymanie sieci dróg krajowych i autostrad są regularnie zwiększane i w bieżącym roku wynoszą 5 mld złotych. Obecne rozwiązanie wymusza jednak budżetowanie w horyzoncie rocznym, co ogranicza możliwość planowania prac utrzymaniowych i remontowych, które często nie zamykają się w jednym roku budżetowym. W odpowiedzi na te problemy Ministerstwo Infrastruktury przygotowało wieloletni Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku.
– Celem proponowanego Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku jest zapewnienie stabilnego finansowania dla kompleksowego utrzymania spójnej, nowoczesnej i bezpiecznej sieci dróg zarządzanej przez GDDKiA w wieloletniej perspektywie czasowej. Przewidujemy, że na jego realizację przeznaczymy 63,6 mld zł. Mamy nadzieję, że zarządcy dróg samorządowych stworzą własne wieloletnie programy utrzymaniowe, wzorując się na programie ogólnokrajowym – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku przewiduje się, oprócz bieżących prac utrzymaniowych, także utrzymanie strukturalne zakładające kompleksowe przebudowy lub rozbudowy dróg krajowych obejmujące dostosowanie do nośności 11,5 t/oś lub obowiązujących warunków technicznych wraz z realizacją innych zabiegów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania odcinka drogi, w szczególności wykonania elementów BRD, czy środowiskowych.
Drogi krajowe zdegradowane w wyniku zużycia i warunków atmosferycznych będą przywrócone do właściwych parametrów. Dodatkowo, w związku z potrzebą minimalizowania negatywnego wpływu funkcjonowania infrastruktury drogowej na środowisko, w ramach Programu planuje się wykonanie projektów obejmujących wdrożenie rozwiązań z obszaru utrzymania dróg – zastosowanie nasadzeń jako zielonego filtra antysmogowego, zapobieganie suszy, czy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, a także planowanie inwestycji zgodnie z ideą gospodarki obiegu zamkniętego (przez wykorzystywanie tzw. destruktu asfaltowego, który jest alternatywą dla kruszyw naturalnych).
Współorganizatorem wydarzenia jest Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa.
Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/