![Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2021/Październik/21/_resampled/ResizedImage620260-PFD.png)
Forum Drogowe jest skierowane do zarządców dróg wszystkich szczebli, przedstawicieli firm wykonujących prace utrzymaniowe, a także dostawców sprzętu. Uczestnicy Forum mają okazję do dyskusji o najskuteczniejszych sposobach i modelach utrzymania dróg. Ważnym elementem są także rozmowy na temat bezpieczeństwa podczas prowadzenia prac utrzymaniowych i remontowych.
W Forum uczestniczył wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który zwrócił uwagę, że kwoty przeznaczane na utrzymanie sieci dróg krajowych i autostrad są regularnie zwiększane i w bieżącym roku wynoszą 5 mld złotych. Obecne rozwiązanie wymusza jednak budżetowanie w horyzoncie rocznym, co ogranicza możliwość planowania prac utrzymaniowych i remontowych, które często nie zamykają się w jednym roku budżetowym. W odpowiedzi na te problemy Ministerstwo Infrastruktury przygotowało wieloletni Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku.
– Celem proponowanego Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku jest zapewnienie stabilnego finansowania dla kompleksowego utrzymania spójnej, nowoczesnej i bezpiecznej sieci dróg zarządzanej przez GDDKiA w wieloletniej perspektywie czasowej. Przewidujemy, że na jego realizację przeznaczymy 63,6 mld zł. Mamy nadzieję, że zarządcy dróg samorządowych stworzą własne wieloletnie programy utrzymaniowe, wzorując się na programie ogólnokrajowym – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku przewiduje się, oprócz bieżących prac utrzymaniowych, także utrzymanie strukturalne zakładające kompleksowe przebudowy lub rozbudowy dróg krajowych obejmujące dostosowanie do nośności 11,5 t/oś lub obowiązujących warunków technicznych wraz z realizacją innych zabiegów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania odcinka drogi, w szczególności wykonania elementów BRD, czy środowiskowych.
Drogi krajowe zdegradowane w wyniku zużycia i warunków atmosferycznych będą przywrócone do właściwych parametrów. Dodatkowo, w związku z potrzebą minimalizowania negatywnego wpływu funkcjonowania infrastruktury drogowej na środowisko, w ramach Programu planuje się wykonanie projektów obejmujących wdrożenie rozwiązań z obszaru utrzymania dróg – zastosowanie nasadzeń jako zielonego filtra antysmogowego, zapobieganie suszy, czy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, a także planowanie inwestycji zgodnie z ideą gospodarki obiegu zamkniętego (przez wykorzystywanie tzw. destruktu asfaltowego, który jest alternatywą dla kruszyw naturalnych).
Współorganizatorem wydarzenia jest Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa.
Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/