Po zakończeniu panelu, z inicjatywy Polski, ministrowie podpisali Wspólne Oświadczenie między Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej, Ministrem Transportu Republiki Czeskiej, Ministrem Spraw Zagranicznych i Handlu Węgier, Ministrem Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, Ministrem Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej oraz Ministrem Infrastruktury Ukrainy w zakresie najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Deklaracja ta jest wspólnym głosem krajów sygnatariuszy w sprawie dalszej współpracy na rzecz rozwoju nowoczesnej infrastruktury.
Podczas Forum Ekonomicznego przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury uczestniczyli w sesjach poświęconych rozwojowi sieci kolejowej, lotniczej i drogowej w Polsce i regionie Europy Środkowej.
– Rząd przeznacza w sumie 100 mld zł na polską kolej. To kwota znacząca dla polskiej gospodarki. Zawsze ważne jest rozsądne rozpisywanie długofalowych strategii inwestycji – powiedział minister Adamczyk.
– Stawiamy przed sobą ambitne cele. Na sieci kolejowej TEN-T standardem jest dziś prędkość 160 km/h. Dążymy do tego, by w Polsce podróżować koleją z prędkością nawet 250 km/h – mówił wiceminister Bittel w trakcie panelu dotyczącego przyszłości infrastruktury kolejowej w Europie.
– W historii Polski nie było jeszcze tak wielkiej inwestycji, jak Centralny Port Komunikacyjny. To ogromne wyzwanie. To kilkaset przedsięwzięć, które są prowadzone równolegle, w powiązaniu ze sobą – mówił wiceminister Wild.
Polsko-węgierskie i polsko-ukraińskie spotkania dwustronne
5 września 2018 r., na marginesie Forum Ekonomicznego w Krynicy, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Peterem Szijjartó i ministrem infrastruktury Ukrainy Volodymyrem Omelyanem.
W trakcie spotkania z przedstawicielem węgierskiego rządu zostały omówione m.in. kwestie rozwoju Kolei Dużych Prędkości oraz współpracy dotyczącej Bursztynowego Kolejowego Korytarza Towarowego i szlaku drogowego Via Carpatia.
– Projekt budowy systemu Kolei Dużych Prędkości to bez wątpienia przedsięwzięcie cywilizacyjne, które może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej na korzyść naszego regionu – mówił minister Adamczyk.
– Rozwój połączeń transportowych na osi północ-południe stanowi znaczący impuls do aktywizacji i rozwoju gospodarczego, nie tylko basenu dla Morza Bałtyckiego, ale także całej Europy Środkowo-Wschodniej. Polska razem z Węgrami jest zaangażowana w projekty transportowe, takie jak Via Carpatia – dodał Andrzej Adamczyk.
Ponadto delegacje Polski i Litwy podpisały list intencyjny dotyczący testowania technologii 5G na trasie Via Baltica.
Autor: Ministerstwo Infrastruktury