Tylko w 2023 roku PLK uruchomiły 13 instalacji o mocy 313 kWp. Od początku 2024 roku uruchomionych zostało 15 instalacji o łącznej mocy 240 kWp. W głównej mierze do zamontowania paneli fotowoltaicznych wykorzystywane są budynki kolejowe PLK. Największe instalacje mają moc rzędu 45-50 kWp. Urządzenia do wytwarzania prądu z energii słonecznej umieszczone zostały m.in. na budynku lokalnego centrum sterowania w Siewierzu (woj. śląskie) i Lubartowie (woj. lubelskie) oraz na budynkach nastawni w Marcinkowie, Nowej Soli, Wrocławiu, Antoninie, Jaworznie, Wschowie, i Włoszczowie. Wykorzystano także budynki kolejowe i warsztatowe w Koluszkach, Częstochowie, Dęblinie i Chełmie. We Włoszczowie powstał dodatkowo magazyn energii o pojemności ok. 20 kWh.
Od 2016 r. realizowana jest zabudowa instalacji fotowoltaicznych. Obecnie na sieci uruchomionych jest 66 instalacji o łącznej mocy 1 032 kWp. Instalacje fotowoltaiczne w 2023 roku wyprodukowały ponad 450 MWh prądu, co odpowiada zapotrzebowaniu na energię elektryczną ponad 240 gospodarstw domowych. Pozwoliło to zredukować emisję CO2 o ponad 300 ton. Dla porównania szacuje się, że 1 hektar lasu sosnowego jest w stanie wchłonąć rocznie jedynie 20 ton CO2.
Sukcesywnie, każdego roku budowane są kolejne instalacje. Na zadaszeniu peronów stacji Warszawa Zachodnia powstają panele fotowoltaiczne. Ich powierzchnia wyniesie 12 tys. m kw. – to mniej więcej tyle, co powierzchnia składanego dachu Stadionu Narodowego. Panele skierowane na południe pozwolą na wytworzenie około 900 MWh energii elektrycznej rocznie, ich moc będzie zbliżona do 1 000 kWp. Dla porównania, według danych GUS-u, przeciętne polskie gospodarstwo domowe zużywa rocznie średnio 1,8 MWh prądu. Działania PLK pozwolą zredukować emisję dwutlenku węgla i przyczynią się do ochrony środowiska. Szacuje się, że energia słoneczna z paneli fotowoltaicznych na dachu Warszawy Zachodniej zaspokoi 1/3 rocznego zapotrzebowania dla urządzeń na dworcu, stacji i w przejściu podziemnym.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podejmują także inne liczne działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Oprócz montażu instalacji fotowoltaicznych, PLK wykorzystują również energooszczędne oświetlenie w technologii LED. Spółka przeprowadza także termomodernizację budynków i wymianę instalacji grzewczych, co przyczynia się do dalszego zwiększenia efektywności energetycznej. Działania zarządcy infrastruktury wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu i postawionego przez Komisję Europejską celu neutralności klimatycznej Europy do 2050 roku.
W celu dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej w spółce została opracowana „Strategia Neutralności Klimatycznej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”. Dokument wyznacza kierunki rozwoju oraz zakres i sposób realizacji działań dla optymalizacji wykorzystania energii, surowców i zasobów, przy jednoczesnym ograniczaniu emisji zanieczyszczeń oraz maksymalnym wykorzystaniu możliwości zastosowania odnawialnych źródeł energii.