Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Większa możliwość przeładunkowa portów w Szczecinie i Świnoujściu

Przebudowane tory do portów w Szczecinie i Świnoujściu zwiększają efektywność kolei oraz możliwości obsługi żeglugi morskiej. PLK kończą projekt wart ok. 1,5 mld zł.

 
Zdjęcie: Szymon Danielek, www.plk-sa.plZdjęcie: Szymon Danielek, www.plk-sa.pl
Zdjęcie: Szymon Danielek, www.plk-sa.plZdjęcie: Szymon Danielek, www.plk-sa.pl
Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Świnoujściu i Szczecinie. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych zapewni kursowanie dłuższych i cięższych składów. Pojadą 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Umożliwi to obsługę większej liczby wagonów do przewozu ładunków m.in. w kontenerach. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Czas przeładunków w portach skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut.

– Projekty w portach Szczecin i Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Inwestycje zwiększają rolę kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu ładunków oraz przyniosą wymierne efekty dla gospodarki. Działania PLK wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu –
mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Zakończono budowę nowych układów torowych wraz z rozjazdami. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewniają zmodernizowane obiekty inżynieryjne. Postępują prace związane z robotami okołotorowymi, profilowanie i wzmacnianie nasypów, budowa placów i wewnętrznych dróg dojazdowych, wywieszanie sieci trakcyjnej.

W fazie końcowej znajduje się budowa nowej Nastawni Centralnej, do której w ramach centralizacji sterowania ruchem kolejowym, zostanie przeniesione sterowanie z pięciu okręgów nastawczych.

W budynku nowej Nastawni Centralnej zostanie zlokalizowane Centrum Utrzymania i Diagnostyki.

Centralizacja sterowania ruchem kolejowym poprawi funkcjonalność stacji, zwiększy przepustowość infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Na stacji Świnoujście została wykonana większość prac. Zakończono budowę nowych układów torowych wraz z rozjazdami oraz przebudowano jeden obiekt inżynieryjny (przepust). Postępują prace związane z robotami okołotorowymi, profilowanie i wzmacnianie nasypów, budowa placów i wewnętrznych dróg dojazdowych. W rejonie Portu Świnoujście wybudowany został drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście. Dzięki temu zwiększyła się przepustowość – może pojechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową.

Podobnie jak w Szczecinie w fazie końcowej znajduje się budowa Nastawni Centralnej, do której w ramach centralizacji sterowania ruchem kolejowym, zostanie przeniesione sterowanie z trzech okręgów nastawczych, dzięki czemu poprawi się funkcjonalność stacji, zwiększy przepustowość infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2022 roku.

Inwestycja w liczbach
– 96 km nowych torów (61 km w Szczecinie i 35 km w Świnoujściu),
– 285 rozjazdów (177 w Szczecinie i 108 w Świnoujściu),
– 84 km nowej sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu),
– 22 przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe (12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu).

Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI