REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Wizyta dziennikarzy na drodze krajowej nr 46

Drogowcy wspólnie z dziennikarzami przyglądali się poszczególnym etapom prac dla zastosowanej po raz pierwszy na drogach krajowych w województwa opolskiego technologii z betonu cementowego.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Opole, www.gov.pl/gddkia-opole/
Zdjęcie: GDDKiA O/Opole, www.gov.pl/gddkia-opole/
Odcinek, na którym zastosowana będzie tego typu nawierzchnia zlokalizowany jest na DK46 przy granicy z woj. dolnośląskim.

Nowa technologia – nawierzchnia bitumiczna

Aktualne zaawansowanie prac dla tego zadania na długości 5,8 km pomiędzy granicą województwa opolskiego i dolnośląskiego poprzez obwodnicę Kamienicy do początku obwodnicy Paczkowa wynosi nieco ponad 50 proc. W zakresie branży drogowej wykonawca realizuje roboty ziemne, prowadzi także prace związane z budową odwodnienia. W ciągu trasy głównej układana jest warstwa podbudowy z kruszywa oraz warstwa podbudowy betonowej wraz z nawierzchnią betonową.

W rozwiązaniach projektowych przyjęto wykonanie nawierzchni jezdni w dwóch technologiach. Nawierzchnia drogi na odcinku 4,3 km jest wykonana z betonu cementowego, natomiast na pozostałej części ok. 1,5 km – nawierzchnia mineralno-bitumicznej.

Technologia wykonywania nawierzchni z betonu cementowego jest jedną z najnowocześniejszych, jednak wymaga od wykonawcy dużego doświadczenia oraz  bezwzględnego przestrzegania reżimu technologicznego zarówno na etapie wytwarzania mieszanki betonowej, jak i  wbudowywania betonu w nawierzchnię.

Nawierzchnia betonowa ma wiele zalet, w tym wysoką nośność i zdolność do przenoszenia obciążeń,  odporność na odkształcenia,  ​niskie koszty utrzymania. 

Zakres inwestycji

Na całym odcinku drogi jednojezdniowej dwupasowej zostanie wzmocniona konstrukcja jezdni wraz z dostosowaniem do nośności 11,5 t/oś.

W ramach inwestycji przewidziano m.in. rozbudowę 2 istniejących skrzyżowań o lewoskręty w kierunku Kamienicy, budowę parkingu dla pojazdów  osobowych, ciężarowych i miejsca postojowego dla służb kontrolujących, wykonanie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, kanału technologicznego. Dodatkowo odcinek zostanie wyposażony w oświetlenie drogowe.

Wykonawcą zadania jest spółka STRABAG Infrastruktura Południe z umową na kwotę 45 389 804,72 zł. Finał prac zaplanowano w II kwartale 2023 r.

Źródło: tekst GDDKiA O/Opole, www.gov.pl/gddkia-opole/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA