![](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2021/Styczeń/07/_resampled/ResizedImage600387-stacjaLazurowa.png)
Kontrakt obejmuje budowę trzech stacji metra, niemal czterech kilometrów podwójnego tunelu i Stacji Techniczno-Postojowej.
Jako ostatnie stacje II linii metra zaplanowane zostały:
– stacja C03 Lazurowa – po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej,
– stacja C02 Chrzanów – w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej,
– stacja C01 Karolin – w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.
Za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 hektarów. Powstanie tam Stacja Techniczno-Postojowa Karolin z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra. To właśnie tam będą zjeżdżały pociągi obsługujące II linię metra. Tam również będą odbywały się ich przeglądy i wszystkie naprawy.
Budowany odcinek podziemnej kolei, stację oraz STP połączą w sumie ponad 4 kilometry tuneli – powstaną po dwa, dla każdego z kierunków osobno. Wartość projektu to 1 622 951 790 zł.
![](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2021/Styczeń/07/_resampled/ResizedImage600354-STPKarolin.png)
Planujemy nowoczesne węzły przesiadkowe
Na zachodnim krańcu linii metra M2 zaplanowaliśmy dwa węzły komunikacyjne, ułatwiające przesiadki do Warszawskiego Transportu Publicznego. Będą też miejsca parkingowe dla pasażerów dojeżdżających z podwarszawskich miejscowości.
Dwa węzły przesiadkowe zostały zaplanowane przy stacjach metra Lazurowa oraz Karolin. W przyszłości będą to dogodne miejsca do przesiadki do komunikacji miejskiej dla pasażerów z terenu aglomeracji, dlatego koncepcje przewidują tam połączenie wielu środków transportu. Tam, gdzie będzie stacja Lazurowa, jest dziś pętla tramwajowa (nieczynna z powodu budowy metra na ul. Górczewskiej) i autobusowa, dlatego węzeł komunikacyjny połączy metro, tramwaje, autobusy podmiejskie i miejskie.
Transport dla wszystkich
W ramach węzła przy skrzyżowaniu ul. Lazurowej i Górczewskiej pętle techniczne będą mieć autobusy i tramwaje. Powstanie trzypoziomowy parking P+R z około 860 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych (w tym: miejsca dla pojazdów osób o ograniczonej mobilności, miejsca ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca typu „2+”) i około 350 miejscami dla rowerów w obrębie całego węzła. Koncepcja umożliwia, w razie potrzeby, dobudowanie kolejnych pięter powiększających parking o ok. 980 dodatkowych miejsc parkingowych (potencjalnie w sumie ok. 1840 miejsc parkingowych).
Przy stacji Karolin, końcowej dla zachodniego odcinka II linii metra, połączą się metro, autobusy dalekobieżne, autobusy podmiejskie i miejskie. Koncepcja przewiduje tam również pętle techniczne dla autobusów i naziemny, czteropoziomowy parking P+R na około 950 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, zlokalizowany przy ul. Połczyńskiej. Na parkingu będą miejsca dla pojazdów osób o ograniczonej mobilności, miejsca ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca typu „2+” i około 270 miejsc dla rowerów. W razie potrzeby będzie można dobudować kolejne piętra, powiększając pojemność parkingu o około 580 dodatkowych miejsc (do nawet 1530 miejsc parkingowych).
Przy sporządzaniu projektów budowlanych zostaną uwzględnione opracowane przez Zarząd Transportu Miejskiego Standardy Węzłów Przesiadkowych i będą to obiekty maksymalnie przyjazne środowisku i otoczeniu. Koncepcje architektoniczno-budowlane dla obu węzłów są gotowe. Do czasu pozyskania niezbędnych funduszy, przesiadki do metra będą możliwe z przystanków tramwajowych i autobusowych zlokalizowanych w pobliżu wejść do stacji metra.
Tekst i wizualizacje: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie