Finał budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
Wschodnia Obwodnica Wrocławia (WOW) to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych przez samorząd województwa dolnośląskiego. Cała trasa liczy około 30 km i przebiega od Długołęki przez Łany, Siechnice i Żerniki Wrocławskie do ul. Grota-Roweckiego. Obecnie kierowcy korzystają już z blisko 27 km drogi, a rozpoczęta właśnie budowa ostatniego odcinka połączy ją z Aleją Karkonoską.
Nowy fragment trasy połączy rondo na ul. Grota-Roweckiego z jedną z głównych arterii prowadzących do autostrady A4. Dzięki temu powstanie pełny ring wokół Wrocławia, który odciąży południowe i wschodnie rejony miasta oraz usprawni ruch tranzytowy i lokalny.
– To długo wyczekiwany moment nie tylko dla mieszkańców Wrocławia. Za niewiele ponad dwa lata stolica regionu zyska możliwość przejazdu pełnym ringiem obwodnicowym. Nie byłoby to możliwe bez wspólnego wysiłku władz województwa i samorządowców aglomeracji wrocławskiej – podkreślił marszałek województwa Paweł Gancarz.
Ostatni etap inwestycji za 264 mln zł
Budowę odcinka o długości 3,9 km prowadzi firma Skanska. Większość trasy będzie miała przekrój dwujezdniowy. W ramach inwestycji powstaną cztery ronda, kładki dla pieszych, półtunel z ekranami akustycznymi w miejscowości Wysoka, most nad rzeką Ślęzą oraz wiadukt nad linią kolejową Wrocław–Świdnica.
Umowę podpisano pod koniec czerwca 2025 roku, a czas realizacji określono na 30 miesięcy. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu planowane jest na początek 2028 roku.
Znaczenie WOW dla komunikacji w regionie
Zakończenie budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia będzie miało kluczowe znaczenie dla komunikacji w aglomeracji. Trasa stanie się alternatywą dla zatłoczonej ul. Zwycięskiej, poprawi płynność ruchu na południu miasta i skróci czas dojazdu do Alei Karkonoskiej oraz autostrady A4.
– Pierwszy odcinek oddaliśmy do użytku w 2013 roku, łącząc Siechnice z Łanami nowym mostem na Odrze. Łączny koszt budowy całej Wschodniej Obwodnicy Wrocławia sięga 900 mln zł i stanowi jedną z największych inwestycji drogowych w regionie – przypomniał wicemarszałek Michał Rado.
Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, podkreśla, że nowa obwodnica poprawi bezpieczeństwo i komfort mieszkańców: – Droga odciąży południe Wrocławia, umożliwi bezkolizyjne połączenia z drogami powiatowymi i usprawni przejazd w kierunku autostrady A4.
Konsekwentna polityka inwestycyjna
Władze województwa zaznaczają, że WOW jest częścią długofalowej strategii rozwoju infrastruktury Dolnego Śląska.
– Priorytety samorządu województwa od lat pozostają niezmienne – inwestycje w ochronę zdrowia i transport, zarówno kolejowy, jak i drogowy. Dziękuję wszystkim, którzy przez lata pilotowali ten projekt – powiedział Cezary Przybylski, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
