Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Wykorzystanie BIM przy budowie obwodnicy Zatora

Budowa obwodnicy Zatora, która połączy drogi krajowe nr 28 i nr 44 jest pilotażowym projektem krakowskiego oddziału GDDKiA z zastosowaniem technologii BIM.

W związku z tym zanim zostanie ogłoszony przetarg na projekt i budowę inwestycji odbędą się spotkania informacyjne, a następnie dialog techniczny dla zainteresowanych wykonawców i nadzoru w lutym, marcu i kwietniu 2018 r. Celem dialogu jest pozyskanie informacji o możliwościach wykonawców w zakresie wykorzystania technologii BIM w projekcie infrastrukturalnym.

Oddział GDDKiA w Krakowie pod koniec 2017 r. podjął decyzję o przeprowadzeniu projektu pilotażowego z zastosowaniem BIM. Building Information Modeling jest nowoczesną technologią, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje, do wykorzystanie na każdym etapie inwestycji: od projektu przez realizację po odbiór prac.

Pozyskane od wykonawców informacje będą służyły do przygotowania wymagań przetargowych dla firm, które będą zainteresowane przystąpieniem do tego przetargu. Ogłoszenie przetargu na projektuj i buduj planowane jest na czerwiec 2018 r.

Planowana obwodnica Zatora klasy GP (główna przyspieszona) będzie miała jedną jezdnię o długości 2,1 km. Oprócz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 przebudowany zostanie odcinek drogi wojewódzkiej nr 781 klasy G. Powstanie 5 obiektów inżynierskich, w tym dwa wiadukty, most i dwa przepusty, skrzyżowania, drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie naprowadzające). Przebudowana i wybudowana zostanie infrastruktura techniczna. Dla inwestycji wydana jest już ostateczna decyzja środowiskowa, przygotowana została koncepcja programowa.

Istniejąca DK28 przechodzi przez ścisłe centrum Zatora i kilkaset metrów od rynku dochodzi do DK44. Po wybudowaniu obwodnicy odciążone zostanie centrum miasta, poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony poza centrum miasta. Usprawnieni się układ komunikacyjny i poprawią warunki ekologiczne mieszkańców miasta i gminy Zator, mieszkających w korytarzu DK28 oraz DK44. Powstanie szansa na zwiększenie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie inwestycji.

Autor: GDDKiA O/Kraków

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI