Dzięki nowemu oświetleniu peronów oraz dróg dojścia, podróżni mogą czuć się bezpieczniej. Na bezpieczeństwo wpływa też przebudowa 11 przejazdów kolejowo-drogowych, które zostały lepiej oświetlone i wyposażone w monitoring. Przejazdy w Bielsku-Białej Leszczynach, Mikuszowicach i w Wilkowicach Bystrej dodatkowo wyposażono w urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej – kierowców o nadjeżdżającym pociągu ostrzega sygnalizacja świetlna. W Bielsku-Białej Leszczynach na przejściu przez tory, które wcześniej było zabezpieczone labiryntem, zamontowano rogatki i sygnalizację świetlną, co zwiększa bezpieczeństwo. Sprawniejszy przejazd przez tory zapewnia wymieniona nawierzchnia drogowa oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra pociągi pojadą szybciej od nowego rozkładu jazdy (09.12.2018 r.). Prędkość zwiększy się z 50-70 km/h do nawet 120 km/h. Pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. To efekt wymiany 16 kilometrów torów. Prace objęły także sieć trakcyjną i 29 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty i mosty oraz przejścia pod torami (stacja Wilkowice Bystra, Bielsko-Biała Leszczyny i Bielsko-Biała Lipnik). Jest też 16 nowych rozjazdów, które zostały wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania – zapewnia to sprawny przejazd pociągów w trudnych warunkach zimowych.
Inwestycja warta jest 60 mln złotych. Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra to pierwszy odcinek rewitalizowanej linii kolejowej nr 139: Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa). Prace mają usprawnić przewóz podróżnych i towarów na Górnym Śląsku. Wartość całego projektu szacowana jest na 200 mln zł. Inwestycja realizowana jest ze środków budżetowych. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano do 2023 r.
Obecnie PLK prowadzą prace na odcinku Żywiec – Węgierska Górka, które zakończą się w połowie 2019 r.
Autor: Jacek Karniewski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.