![Inwestycja na stacji Gliwice Port, fot. PKP PLK Inwestycja na stacji Gliwice Port, fot. PKP PLK](assets/news/2018/XII/_resampled/ResizedImage330247-stacja_Gliwice_Port.png)
Port w Gliwicach, uważany jest za najnowocześniejszy port śródlądowy w kraju. To główny punkt obsługujący Śląskie Centrum Logistyki i ładunki transportowane drogą wodną – Kanałem Gliwickim. Projekt PLK zakładał całkowitą przebudowę układu torowego stacji i połączenie go z torami dojazdowymi do bocznic, by składy towarowe miały lepszy dojazd do miejsca przeładunku na transport rzeczny.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2017 r. kompleksowo przebudowały stację. Ułożono prawie 9 km nowych torów, a także 16 rozjazdów z elektrycznym ogrzewaniem, co zapobiega zalodzeniu urządzeń zimą. Remont objął tory, które łączą stację Gliwice Port z linią Gliwice – Kędzierzyn-Koźle (linia kolejowa nr 137). W ramach inwestycji wymieniono sieć trakcyjną. Teren stacji zyskał również nowe oświetlenie.
Nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zamontowano w przebudowanej nastawni. Zmienione wyposażenie znacznie ułatwi pracę dyżurnym ruchu. Urządzenia zwiększą również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Na inwestycję „Przebudowa stacji Gliwice Port z dostosowaniem torów do długości min. 800 m”. przeznaczono ponad 32 mln zł. Była finansowana ze środków budżetowych.
Tekst i zdjęcie: Jacek Karniewski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.