Nagrody, zwane Budowlanymi Oscarami zostały wręczone podczas Gali wieńczącej XXXIV edycję najbardziej prestiżowego konkursu budowlanego w Polsce – Budowa Roku, która odbyła się 24 września 2024, w Gmachu Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie. Konkurs trwa nieprzerwanie od 34 lat, a patronat nad tegoroczną edycją objęli: Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa. Jego celem jest wyłonienie obiektów budowlanych, na których osiągnięto wyróżniające się wyniki realizacyjne.
Terminal Multimodalny z Zduńskiej Woli
Głównym zadaniem była budowa płyty terminala przeładunkowego o wymiarach 40×821 m, wraz budową bocznicy kolejowej długości ponad 2 km oraz układu drogowo-parkingowego dla samochodów ciężarowych (miejsca postojowe dla prawie 100 samochodów, a także budowa hali napraw, budynku administracyjno-biurowego i budynku socjalnego dla kierowców. Budynek „A” ‒ socjalny stanowi zaplecze socjalno-sanitarne dla kierowców ciężarówek z wydzieloną częścią techniczną. Jest to obiekt jednokondygnacyjny o powierzchni zabudowy 210,41 m 2 i kubaturze 812,66 m 3 . Budynek „B” – hala naprawcza z wydzieloną częścią przeznaczona do napraw i obsługi reachstackerów, tj. wózków wysokiego składowania, którymi transportuje się i układa kontenery, powierzchnią magazynową oraz częścią administracyjno-biurową wraz z zapleczem socjalno-sanitarnym dla pracowników. Jest to obiekt jednokondygnacyjny o powierzchni zabudowy 1200,00 m2 i kubaturze 13431,44 m 3 . Terminal jest zlokalizowany w centralnej Polsce, w pobliżu linii kolejowej E-20 stanowiącej część Paneuropejskiego Korytarza Transportowego zachód-wschód oraz magistrali węglowej Śląsk-Trójmiasto, będącej częścią trasy północ-południe łączącej Adriatyk z Bałtykiem oraz węzła drogowego „Zduńska Wola Wschód” trasy szybkiego ruchu S8. Nowo zbudowany terminal uzupełnia istniejącą sieć terminali multimodalnych i uatrakcyjnia kolejną ofertę przewozową w tym rejonie. Umożliwia: przeładunek i składowanie kontenerów próżnych i ładownych oraz naczep i nadwozi wymiennych, obsługę kontenerów iso 20’, iso 30’, iso 40’, iso 45’, kontenerów chłodni i innych, onfekcjonowanie i dekonfekcjonowanie towarów z kontenerów i paletyzację. Na wyróżnienie zasługują roboty związane z wykonaniem nawierzchni płyty terminala z betonu cementowego klasy C35/45 dyblowanego i kotwionego o specjalnej skomplikowanej technologii wykonania. Teren inwestycji to prawie 23 ha, z czego powierzchnia zabudowy wynosi 11 ha, powierzchnia użytkowa to prawie 9 ha, kubatura budynku 14 244,10 m 3 . Całość prac wykonano w ciągu 15 miesięcy.
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.