![Podpisanie umowy, fot. GDDKiA](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Marzec/12.03/_resampled/ResizedImage600397-umowa_A2.png)
Kierowcy najszybciej odczują zmiany jakie zajdą na PPO Pruszków. Rozebranych zostanie siedem wysp segregacyjnych i wyremontowana nawierzchnia betonowa. Po wykonaniu oznakowania poziomego i ustawieniu barier kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ruch będzie odbywał się płynnie, bez ograniczenia prędkości tak jak obecnie. Zakończenie robót przewidziano na 30 czerwca br.
Na efekty pracy projektantów, którzy opracują analizę techniczną z elementami koncepcji na budowę trzeciego pasa ruchu i uzyskają decyzję środowiskową, poczekamy 19 miesięcy. Dotyczy to zarówno odcinka w woj. łódzkim, na który wczoraj podpisano umowę z wykonawcą (długość 46,2 km, Transprojekt Gdański, wartość blisko 2,5 mln zł) jak i w woj. mazowieckim na który lada dzień wskażemy najkorzystniejszą ofertę (długość 43 km, wpłynęło pięć ofert, o wartości od 3,1 do 4,6 mln zł). Dalszym etapem będzie ogłoszenie przetargów w trybie „projektuj i buduj” na realizację inwestycji, czyli poszerzenie blisko 90 km autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu wykorzystując na ten cel szeroki pas dzielący jaki przewidziano na ten cel. Zakończenie inwestycji planowana jest na połowę 2025 r.
Poszerzenie autostrady A2 związane jest z rosnącym natężeniem ruchu oraz planowaną realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego w sąsiedztwie autostrady. Generalny Pomiar Ruchu wykonany w 2015 r. wykazał, że na odcinku Łódź Północ – Wiskitki wynosiło ok. 40 tys. pojazdów na dobę, Wiskitki – Grodzisk Maz. 45 tys. pojazdów na dobę, pomiędzy Grodziskiem Maz. a Pruszkowem wzrosło osiągając ok. 57 tys. pojazdów na dobę, natomiast na wlocie do Warszawy pomiędzy Pruszkowem a Konotopą liczba pojazdów sięgnęła ok. 75 tys. pojazdów na dobę. Przeprowadzony w 2017 r. pomiar ruchu na odcinku pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Maz. wykazał wzrost o 13 tys. pojazdów na dobę w stosunku do danych z 2015 r. Dodatkowy pas ruchu pozwoli zwiększyć płynności a tym samym poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA