W konferencji uczestniczył Ryszard Nowak, prezydent Nowego Sącza, który objął konferencję honorowym patronatem. Wśród licznie przybyłych znamienitych gości byli m.in. prezesi firmy Newag SA, władze stowarzyszeń naukowych, dyrektorzy i pracownicy jednostek kolejowych oraz miłośnicy kolei z Małopolski. Prowadzący konferencję Marek Błeszyński w mundurze kolejowym z epoki powitał serdecznie uczestników oraz przedstawił bogaty i interesujący program konferencji.
Prezydent Ryszard Nowak podkreślił ogromne znaczenie kolei dla rozwoju Nowego Sącza. „Kolej i zakłady kolejowe dały miastu szansę na rozwój i ta szansa została wykorzystana” – powiedział i nawiązał do trwających rozmów na temat nowego połączenia Nowego Sącza z Krakowem przez Podłęże – Piekiełko. Wyraził też gorącą aprobatę dla podjętych działań przez SITK RP na rzecz propagowania historii kolejnictwa i promowania Nowego Sącza.
Zbigniew Konieczek, prezes firmy Newag SA, zaznaczył, że pierwszy pociąg wjechał na nowosądecką stację w 1876 r., dzięki kolei miasto uzyskało możliwość szybkiego rozwoju i ta więź z koleją trwa do dzisiaj. Zapoznał krótko zebranych z historią firmy oraz wyraził nadzieję, że następny jubileusz będziemy świętować, jadąc do Nowego Sącza przez Podłęże – Piekiełko w niewiele ponad godzinę.
Lidia Żakowska, prezes krakowskiego oddziału SITK, zwróciła uwagę na fakt, że tematyka związana z kolejnictwem przeżywa obecnie wielki renesans i nawet jeśli kochamy swoje samochody, to przyszłością zrównoważonego rozwoju transportu pozostanie kolej.
Podczas konferencji zaprezentowano referaty poświęcone kolei, jej historii i rozwojowi oraz najbliższym planom inwestycyjnym ze szczególnym uwzględnieniem roli Sądecczyzny w tym procesie.
Wygłoszono dziewięć referatów, uatrakcyjniając je licznymi rysunkami i fotografiami: Jerzy i Tomasz Hydzik: 140 lat kolei w Nowym Sączu „Kryniczanka”, Leszek Zakrzewski: Rozwój infrastruktury kolejowej w Nowym Sączu do 1918 roku, Tomasz Machowski: Z dziejów ruchu pasażerskiego na linii kolejowej Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna do 1914 roku, Leszek Zakrzewski: Stacja ropałowa w Nowym Sączu, Łukasz Wideł: Pociągi retro jako oczekiwany produkt Sądecczyzny i całej Małopolski, Leszek Zakrzewski: Pierwsze parowozy na linii tarnowsko-leluchowskiej. Ostatnie sądeckie parowozy, Stanisław Korusewicz: Etyka zawodowa, Piotr Majerczak: Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Muszyna, Józef Michalik: Newag. Ludzie, kolej, wydarzenia.
Miłą atrakcją i niespodzianką w trakcie konferencji było wręczenie prezydentowi Nowakowi, prezesom Newagu oraz Leszkowi Zakrzewskiemu, prezesowi Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział w Nowym Sączu karykatur wykonanych przez Marka Błeszyńskiego, pomysłodawcę i organizatora tej udanej konferencji.
Po obiedzie Leszek Zakrzewski zaprosił uczestników na spacer po zabytkowej części Nowego Sącza, opowiadając niezwykle barwnie i ciekawie o dziejach najstarszych obiektów, a że pogoda dopisała, liczny korowód, zasłuchany w słowa historyka, przemierzał uliczki tego pięknego miasta.
Zdjęcie: Organizator