REKLAMA
Hydrotechnika Wydarzenia
3 Minuty czytania

Kanał Elbląski w finale konkursu Modernizacja Roku 2015

Kanał Elbląski – zabytek hydrotechniki o randze międzynarodowej – zrewitalizowany w zeszłym roku przez Mostostal Warszawa, został finalistą konkursu Modernizacja Roku 2015 w kategorii „sport i rekreacja”.

Na Gali konkursu, fot. Mostostal Warszawa
Na Gali konkursu, fot. Mostostal Warszawa

Modernizacja Roku to konkurs trwający od 20 lat, który wyróżnia najlepsze polskie dokonania w dziedzinie rewitalizacji. Skala plebiscytu stale rośnie, a ilość zgłoszeń wciąż się powiększa. Kanał Elbląski otrzymał wyróżnienie w kategorii „sport i rekreacja”. Był także nominowany plebiscycie internetowym w kategorii „obiekty przemysłowo-inżynieryjne” wraz z: torem wodnym Świnoujście – Szczecin, Zajezdnia Tramwajowa Pogodno w Szczecinie oraz projektem polepszenia jakości usług przewozowych na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno. Nagrodę specjalną w konkursie otrzymało także Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, również wybudowane przez Mostostal Warszawa.

Finał tegorocznej jubileuszowej XX edycji konkursu odbył się 24 sierpnia podczas uroczystej Gali na Zamku Królewskim w Warszawie. Wydarzenie pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy, Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz Komisji Infrastruktury Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej zgromadziło liczne grono ekspertów branżowych. Patronat naukowy nad wydarzeniem objęły także Politechniki: Białostocka, Gdańska, Koszalińska, Krakowska, Łódzka, Rzeszowska, Świętokrzyska, czy Wrocławska.

Podczas uroczystości Mostostal Warszawa reprezentowali przedstawiciele zespołu realizującego inwestycję: Maciej Sasak – Dyrektor Oddziału Północnego i Paweł Półtorak – Kierownik Kontraktu.

– Jak każdy zabytek, kanał potrzebował odnowy, która w tym przypadku zaczęła się w 2013 roku. Wykonaliśmy prace architektoniczno-budowlane, hydrotechniczne i mechaniczno-technologiczne. Remont objął kompleksową renowację 5 zabytkowych pochylni: Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie oraz Całuny. Wszystko po to, aby zwiększyć funkcjonalność kanału, poprawić warunki żeglowne i zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom obiektu. Zrewitalizowany przez Mostostal Warszawa zabytek hydrotechniki został oficjalnie otwarty 29 maja 2015 r. To kolejna z naszych realizacji, która może być powodem do dumy –
powiedział Maciej Sasak, Dyrektor Oddziału Północnego.

Jeden z siedmiu cudów Polski

Kanał Elbląski to najdłuższy odcinek żeglowny w Polsce i prawdziwe dzieło sztuki inżynierskiej. Na swoim koncie ma już zwycięstwo w konkursie „Zadbany Zabytek”, organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy tytuł ,,Budowy Roku 2015’’ przyznany przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, przy współudziale Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz głównego Nadzoru Budowlanego.

Oryginalnie Kanał Elbląski został zaprojektowany przez Georga Jacoba Stencke tak, aby skrócić drogę transportu towarów. Twórca projektu postarał się, aby statki oprócz pływania mogły również jeździć po lądzie za pomocą wózków. Nie bez powodu ten obiekt uważany jest za unikat w skali światowej, a od wielu lat również za jeden z siedmiu cudów Polski obok Kopalni Soli w Wieliczce czy Starego Miasta w Toruniu.

Mostostal Warszawa jako generalny wykonawca rewitalizacji Kanału Elbląskiego przyczynił się do sukcesu obiektu. Remont drogi lądowo-wodnej, liczącej półtora wieku, został wykonany według projektu Nitras Proconsult PBP. W przeciągu 2,5 roku Mostostal Warszawa przeprowadził kapitalny remont na odcinku pięciu zabytkowych pochylni, czterech śluz, a także prace hydrotechniczne takie jak m.in. umocnienie linii brzegowej niektórych odcinków na szlaku Kanału Elbląskiego czy odmulanie. W ramach kontraktu odnowiony został również budynek Izby Historii Kanału Elbląskiego w Buczyńcu.

Za rewitalizację Kanału Elbląskiego odpowiadał Oddział Północny pod dyrekcją Macieja Sasaka oraz zespół w składzie: Paweł Półtorak (Kierownik Kontraktu oraz Kierownik Budowy), Jan Wilczak (Kierownik Robót), Mateusz Mikołajczyk (Kierownik Robót), Sylwia Kołodziejczyk (Kierownik Robót), Jacek Marchewka (Kierownik Robót), Marcin Sroczyński (Kierownik Robót), Dariusz Zduńczyk (Inżynier Budowy), Marek Danielewicz (Inżynier Budowy), Anna Żuraw (Specjalista ds. Zarządzania i Kontroli Kosztów), Andrzej Jędrzejewski (Specjalista ds. Dokumentacji Budowy).

Zdjęcie: Mostostal Warszawa S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA