![Prace na stacji Zgorzelec Miasto, fot. PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Styczeń/15.01/_resampled/ResizedImage225300-Stacja_Zgorzelec_Miasto.png)
Od stycznia br. wykonawca przystąpił do budowy sieci trakcyjnej. Najpierw montowany jest tzw. osprzęt: wieszaki izolatory, elementy do mocowania drutów. Później wykorzystane będą specjalne pociągi sieciowe i wywieszana będzie lina nośna i drut jezdny. Wszystkie prace wymagają zachowania zwiększonego reżimu bezpieczeństwa, gdyż prowadzone będą obok przejeżdżających sąsiednim torem pociągów.
Dla zapewnienia odpowiedniego zasilania elektryfikowanego odcinka zmodernizowano już podstację trakcyjną w Węglińcu. Budowane są dwie nowe podstacje w Pieńsku i Zgorzelcu.
Trasa Węgliniec – Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej E30, kolejowej międzynarodowej magistrali, biegnącej od Zgorzelca, przez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków do Przemyśla i granicy z Ukrainą. Po zakończeniu prac całą od zachodniej do wschodniej granicy państwa będzie można przejechać przy użyciu trakcji elektrycznej, bez konieczności zamiany lokomotyw w Węglińcu.
![Elektryfikacja linii w Zgorzelcu, fot. PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Styczeń/15.01/_resampled/ResizedImage300225-elektryfikacja_Zgorzelec.png)
Całość prac zostanie zrealizowana do końca 2019 r. Całkowita wartość projektu „Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” wynosi 70 mln zł, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Tekst i zdjęcia: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.