Drugie życie starych dworców
Pociąg to wciąż jeden z najczęściej i najchętniej wybieranych środków transportu. Polska kolej przeżywa swoisty renesans. Zarówno pod kątem standardu pojazdów, które nie straszą już pasażerów i zapewniają im należyty komfort podróży, jak i budynków kolejowych.
Wrocław Główny
Podczas renowacji wrocławskiego dworca miasto zyskało również nową przestrzeń relaksu. Przed wejściem głównym, od strony ul. Piłsudskiego, powstał rozległy plac dworcowy, z ławkami i zielonymi klombami.
Poznański dworzec ma ciekawą historię i kilkukrotnie zyskiwał nowy kształt oraz styl. Pierwszy gmach, wybudowany z charakterystycznej czerwonej cegły, został zniszczony w czasie wojny. Na jego miejscu stanął obiekt w stylu klasycystycznym. W latach 60-tych nadano mu cech modernistycznych. Podobnie jak dworzec wrocławski, Poznań Główny został poddanych gruntownej przebudowie w roku 2012. Jednak w odróżnieniu do Wrocławia, tu stanął nowoczesny budynek z charakterystyczną szklaną elewacją. Poznań Główny to jeden z dwóch polskich dworów, który jest zbudowany nad peronami. Przestał również pełnić wyłącznie funkcję kolejową. W jednym funkcjonalnym centrum komunikacyjnym Poznania połączono dworce PKP, PKS oraz parking 1,5 tysiąca samochodów. W trzykondygnacyjnym budynku znajduje się również centrum handlowe.
Łódź Fabryczna
To jeden z najdobitniejszych przykładów na to, jak ciekawie zaprojektowany budynek użyteczności publicznej staje się jednocześnie centrum życia miasta. Powstały w miejscu starej stacji imponujący budynek nowego węzła komunikacji zbiorowej w Solcu Kujawskim zachwyca architekturą i nowoczesną bryłą. Estetyczny budynek z dużymi przeszkleniami został zaprojektowany w taki sposób, by sprawiać wrażenie jego częściowego zawieszenia nad schodami głównymi. Nadaje to całości zarówno dynamiki, jak i lekkości. Reprezentacyjne schody realizacji Probet-Dasag, prowadzące do gmachu głównego, pełnią jednocześnie funkcję quasi-amfiteatru. Tu chętnie spotykają się i przesiadują w ciepłe słoneczne dni mieszkańcy miasta.
Prawdziwa perełka na kolejowej mapie Polski ostatnich lat. Zapomniany przez mieszkańców miasta, od 20 lat będący w ruinie i wciąż dewastowany budynek stacji Wałbrzych Szczawienko doczekał się spektakularnej przemiany. Ten pierwszy górski dworzec w Sudetach został wyremontowany przez miasto z dotacji unijnych. Docelowo ma pełnić, obok komunikacyjnej, również funkcję hostelu i punktu gastronomicznego. Gustownie odnowione wnętrze zachwyca prostotą i elegancją. Białe ściany z odrestaurowanymi detalami architektonicznymi pięknie współgrają z czarno-białą posadzką. Wisienką na torcie są umiejscowione centralnie zielone drzewka, okalane drewnianymi stylizowanymi ławkami dla podróżnych.
Tekst i zdjęcia: PROBET-DASAG Sp. z o.o.