Ruszyła budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
17 maja 2019 r. symbolicznym wbiciem łopaty oficjalnie rozpoczęto budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17. Obecnie projektanci opracowują dokumentację przygotowawczą dla całego odc. S17 Piaski – Hrebenne.
Trasa przebiegać będzie po wschodniej stronie miasta. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 850 powstanie węzeł Tomaszów Lubelski Północ, a na włączeniu do przebiegu DK17 węzeł Tomaszów Lubelski Południe. Nad doliną rzeki Sołokiji droga pobiegnie estakadą, zbudowane zostaną również drogi dojazdowe o łącznej długości 13,8 km przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego. Wartość robót budowlanych to ok. 193,5 mln zł, a całkowity koszt inwestycji, uwzględniający wykup gruntów, prace projektowe, archeologiczne oraz nadzór nad realizacją, to blisko 292 mln zł. Planowany termin ukończenia budowy obwodnicy to wiosna 2021 r.
Ukończenie obwodnicy zbiegnie się z wyłanianiem wykonawców na dalsze odcinki S17. Przypomnijmy, że projektanci pracują już nad dokumentacją przygotowawczą dla 120-kilometrowej trasy od Piask do Hrebennego, łącznie z dobudową drugiej jezdni na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Dla siedmiu odcinków: węzeł Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km), w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km), w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obwodnicy ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km) opracowywana jest koncepcja programowa. Natomiast dla dwóch odcinków: pomiędzy węzłami Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km) opracowywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. Firma Mosty Katowice zajmuje się opracowaniem dokumentacji dla pięciu odcinków od Piask do węzła Zamość Wschód, a nad dalszą częścią trasy pracują projektanci z biura IVIA. Ukończenie tej dokumentacji pozwoli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie „projektuj i buduj”. Realizacja trasy od Piask do Hrebennego przewidziana jest na lata 2021-2025.
Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Lublin