Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych w Małopolsce
Polskie Linie Kolejowe zwiększą bezpieczeństwo na 18 przejazdach kolejowo-drogowych w Małopolsce. Wartość inwestycji PLK w Małopolsce to ok. 18,7 mln zł.
Nowe urządzenia, sygnalizacja i rogatki podnoszą poziom bezpieczeństwa podróżujących koleją oraz użytkowników dróg: kierowców, rowerzystów i pieszych. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pociągi będą mogły jechać z wyższą prędkością.
W tym roku modernizacja obejmie 6 przejazdów na trasie z Krakowa do Oświęcimia. Na skrzyżowaniu w Wielkich Drogach już wymieniona została nawierzchnia i tory, kolejnym etapem będzie wymiana urządzeń zabezpieczających. Przejazdy w Skawinie, Brzeźnicy, Kossowie, Zatorze i Przeciszowie zyskają nowe urządzenia i oświetlenie.
W Skawinie (ul. Piłsudskiego) na linii Skawina – Żywiec będą nowe urządzenia sygnalizacji przejazdowej. Rogatki będą strzec przejść także na chodnikach. Skrzyżowanie zostanie wyposażone w monitoring oraz nowe oświetlenie.
Na trasie Sucha Beskidzka – Chabówka, przebudowa obejmuje trzy przejazdy w Osielcu. Dwa z nich już zapewniają płynniejszy przejazd. Wkrótce wymienione zostaną urządzenia przejazdowe i zamontowany będzie monitoring. Na skrzyżowaniu w Szaflarach (linia Chabówka – Zakopane) zainstalowane będą rogatki. Prace zaplanowano również na dwóch przejazdach w Powroźniku (linia Muszyna – Krynica Zdrój) oraz w Trzebini (linia Trzebinia – Trzebinia Siersza).
Nie tylko projekt przejazdowy zwiększa zabezpieczenie małopolskich przejazdów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. takie działania prowadzą również w ramach modernizacji linii. Np. podczas robót na linii Skawina – Sucha Beskidzka przebudowanych będzie 58 przejazdów, a na trasie Chabówka – Zakopane ponad 60 przejazdów.
W ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają poziom bezpieczeństwa na 182 przejazdach w całej Polsce. W ramach projektu wykonano już prace na 42 skrzyżowaniach. Kolejne są w przebudowie. Wartość projektu to 250 mln zł netto, dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi prawie 194 mln zł netto. Wartość prac na 18 przejazdach w województwie małopolskim to ok. 18,7 mln zł netto. Zakończenie inwestycji jest planowane w 2020 r.
Tekst i zdjęcie: Dorota Szalacha, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.