Sieć dróg ekspresowych w województwie podlaskim rozwija się w oparciu o kilka korytarzy transportowych.
S8
Pierwszy z nich, już zrealizowany, to droga ekspresowa S8 łącząca Białystok z Warszawą (prawie 180 km), a tym samym – z całą krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Podlaski odcinek S8, od granicy z województwem mazowieckim do Białegostoku ma 77,5 km długości i ostatnie jego fragmenty zostały udostępnione kierowcom pod koniec 2017 roku.
S61
W realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” (z dwoma wyjątkami), czy nawet już fizycznie w budowie – jest 200-kilometrowa droga ekspresowa S61. To „kręgosłup” całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą). S61 przebiega przez województwo mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie. Jedynym jej gotowym odcinkiem jest fragment obwodnicy Augustowa łączący się z oddaną do użytku 13 kwietnia bieżącego roku – obwodnicą Suwałk. Natomiast w budowie – od października ub.r. jest druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna oraz 17-km odcinek Śniadowo – Łomża Południe (w realizacji od 28 sierpnia br.).
S19
W fazie przygotowań jest droga ekspresowa S19 od Kuźnicy Białostockiej (przejście graniczne z Białorusią) – przez Białystok – Bielsk Podlaski i dalej na południe aż do Lublina. Jej podlaska część to około 175 km (licząc najkrótsze warianty), która w zależności od odcinka jest na etapie składania wniosku o decyzję środowiskową, procedowania wniosku w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska albo – jak odcinek Białystok Zachód – Ploski, ma wydaną decyzję środowiskową (14 sierpnia bieżącego roku).
S16
Ostatnią częścią sieci dróg szybkiego ruchu na Podlasiu jest droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w Ełk rejonie Ełki z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga ta jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych (projektowane są pierwsze korytarze, którymi mogłaby przebiegać a które można byłoby poddać analizie i ocenie).
Nie tylko „eski”
Oprócz dróg ekspresowych GDDKiA zarządza na Podlasiu przeszło 852 kilometrami dróg krajowych, które łączą najważniejsze ośrodki w województwie, niekiedy prowadzą do przejść granicznych. W ostatnim okresie sporo z nich zostało zmodernizowanych, lub jest w trakcie rozbudowy, czy przebudowy.
W 2018 roku zakończona została m.in. przebudowa 11-kilometrowego odcinka DK 65 od Moniek do Knyszyna, rozpoczęły się wtedy prace przy przebudowie DK63 „przejście przez Kolno", które zakończą się jeszcze w 2019 roku. Również bieżącym roku ruszyła modernizacja 33 km odcinka DK66 prowadzącego od Bielska Podlaskiego do przejścia granicznego z Białorusią w Połowcach oraz 3 km „przejścia przez Mońki” na DK65.
We wrześniu br rozpoczęła się rozbudowa drogi krajowej nr 63 na blisko 8-kilometrowym odcinku Wygoda – Zambrów oraz blisko 3-kilometrowego „przejścia przez Szepietowo, czyli drogi krajowej nr 66.W planach jest jeszcze m.in. 4-kilometrowe „przejście przez Wysokie Mazowieckie” oraz przebudowa drogi krajowej nr 63 na odc. Grochy – Pogorzele – Przeździecko – Mroczki, o długości 4,3 km.
Tekst i zdjęcia: GDDKiA O/Białystok
REKLAMA