Drugi most kolejowy na Bugu
Nasunięto wszystkie przęsła drugiego mostu kolejowego na Bugu, na linii między Warszawą a Białymstokiem. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych likwiduje tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotychczas przeprawie na odc. Sadowne – Czyżew.
Najważniejszy etap budowy mostu
Przeprowadzono najważniejszy etap prac przy kolejowej przeprawie. Na wybudowane filary nasunięto 5 sześćdziesięciometrowych przęseł łukowych o wysokości ponad 12 m i wadze – każde ponad 300 ton. Jedno przęsło nasuwano około 12 godzin. Teraz most będzie przygotowany do ułożenia toru.
Most kolejowy na Bugu to najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej łączącej Warszawę i Białystok. Wybudowano go wykorzystując specjalną konstrukcję tzw. łuk Langera. Dzięki temu jest lżejszy lecz bardziej wytrzymały od poprzednika.
Lepsze podróże między Warszawą a Białymstokiem
Odcinek Sadowne – Czyżew to kolejny modernizowany fragment Rail Baltica – linii łączącej Mazowsze i Podlasie oraz w ruchu międzynarodowym przygotowywanej do połączenia krajów nadbałtyckich ze środkową Europą.
Podróżni korzystają już z efektów robót. Lepszą obsługę pasażerów zapewniają nowoczesne i komfortowo wyposażone perony między innymi na stacjach Małkinia i Sadowne. Pociągi jadą nowym torem, m.in. po nowych mostach na Bugu, Bojewce i Nowej Treblince.
Z końcem roku planowany jest dwutorowy ruch pociągów od Małkini do Czyżewa. Na początku przyszłego roku pociągi pojadą już nową dwutorową linią na całym odcinku Sadowne – Czyżew. Po zakończeniu modernizacji linia podróże z Warszawy do Białegostoku w czasie poniżej 2 h. Wartość prac to 569 mln zł netto. Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne jest współfinansowany z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Tekst i zdjęcia: Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.