REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Nowoczesny system sterowania ruchem na stacji Kraków Główny

Spółka PLK kończy przygotowania do uruchomienia nowoczesnego komputerowego systemu sterowania ruchem na stacji Kraków Główny. Zaplanowane na 2 tygodnie prace wymagają zmian w połączeniach kolejowych.

Stacja Kraków Główny, fot. PKP PLK
Stacja Kraków Główny, fot. PKP PLK
Nowy system pozwoli na szybszą odprawę pociągów i zwiększy poziom bezpieczeństwa. Projekt jest współfinansowany przez UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Kraków Główny jest gotowy do wprowadzenia nowoczesnego sytemu sterowania ruchem pociągów. Kilka miesięcy przygotowywano i zaplanowano operację, która zajmie dwa tygodnie. Do nowego systemu muszą być włączone 83 rozjazdy – ważne elementy linii kolejowej, na których przejeżdżający pociąg zmienia tor. Każdy element przed odbiorem będzie dokładnie testowany.

Nowy system sterowania to więcej możliwości obsługi pociągów przejeżdżających przez najważniejszą stację Małopolski. Dotychczasowy system przekaźnikowy z lat osiemdziesiątych ma ograniczenia. Nowe rozwiązanie da dyżurnym ruchu dodatkowe możliwości prowadzenia pociągów. Będą działać szybciej i z większym zabezpieczeniem. Pociągi będą mogły przejechać przez węzłową stację Kraków Główny wykorzystując ponad 1400 różnych układów. Jest to szczególnie ważne dla zapewnienia dobrej obsługi podróżnych w momentach nieprzewidzianych zdarzeń, ewentualnych usterek toru lub pociągów.

Wykonawca modernizacji linii E30 kończy prace przy przebudowie zachodniej strony stacji Kraków Główny. Gotowe jest już 12 torów, którymi pociągi będą dojeżdżać do Krakowa od strony Warszawy i Katowic. Jest nowa sieć trakcyjna, zamontowano także semafory i rozjazdy. W budynku nastawni umieszczone są nowoczesne serwerownie.

Zmiany w organizacji ruchu pociągów ujęte w rozkładach jazdy


Instalacja nowego systemu rozpocznie się w nocy z 29 na 30 listopada i potrwa do połowy grudnia. W tym czasie na węzłowej stacji Kraków Główny będą zmiany. Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały przewoźników o zmianach i uwzględniono to już w ogólnodostępnych rozkładach jazdy na portalach internetowych.

By usprawnić przejazd pociągów przez Kraków w czasie instalacji systemu, nie będzie obowiązywać przerwa w kursowaniu po linii średnicowej pomiędzy Podłężem a Krakowem Głównym. PLK zabezpieczą dodatkowe służby techniczne i pociągi sieciowe w celu sprawnego usuwania ewentualnych usterek.

Tekst i zdjęcie: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA