![Zdjęcie: PKP Intercity](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Styczen/_resampled/ResizedImage300225-90wagonowPKPIntercity.png)
![Zdjęcie: PKP Intercity](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Styczen/_resampled/ResizedImage300225-wagonPKPIntercity.png)
Zadanie modernizacji 90 wagonów zostało zrealizowane z udziałem finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinansowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.
– Udana współpraca PKP Intercity z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych jest modelowym przykładem projektu, na którym korzystają wszyscy – obydwie spółki, sektor kolejowy, rynek pracy, a na końcu pasażerowie. Miliardy złotych, które przewoźnik inwestuje w nowoczesny tabor, już mają, a będą mieć jeszcze większy wpływ na dalszy wzrost popularności kolei w Polsce. Bezustannie dążymy do tego, aby kolej była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna. Realizowane przez nas obecnie gigantyczne inwestycje w linie kolejowe, dworce i tabor już przynoszą spodziewane efekty – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Wygoda i liczne udogodnienia
Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2., wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków.
– Dążymy do najwyższej jakości świadczonych usług. Nowoczesna flota, w którą konsekwentnie inwestujemy, istotnie wpływa na to, że z naszych usług korzysta coraz więcej osób. Zmodernizowane, komfortowe wagony, które odebraliśmy od H. Cegielski Fabryki Pojazdów Szynowych, wzmacniają nasz park taborowy – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Docelowo zmodernizowane wagony będą obsługiwać połączenia na trasach:
– Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok,
– Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok,
– Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście,
– Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.,
– Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.
Obecnie włączane są do pociągów:
– IC Bolko relacji Szczecin – Lublin – Szczecin,
– IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
– IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
– IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk,
– IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
– IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
– IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wlkp. – Warszawa,
– IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław,
– IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
– IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
– IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin,
– IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław,
– IC Korfanty relacji Wrocław – Katowice – Wrocław,
– IC Pomorzanin relacji Gdynia – Wrocław – Gdynia,
– IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa.
Od 27 stycznia 2020 roku zmodernizowane wagony będą włączane także do składu IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa.
Przedterminowa realizacja zamówienia
Z pierwszych zmodernizowanych wagonów pasażerowie mogli korzystać już w grudniu 2018 roku. Przez cały ubiegły rok FPS H. Cegielski konsekwentnie przekazywała PKP Intercity kolejne pojazdy. Podpisana w listopadzie 2017 roku umowa zakładała, że producent miał 30 miesięcy na wykonanie zamówienia. Zakończenie go teraz oznacza, że H. Cegielski zmodernizował wszystkie wagony aż pięć miesięcy przed wymaganym terminem.
– Cieszy nas harmonijnie rozwijająca się współpraca z PKP Intercity. Ten projekt pokazał, że nasza spółka potrafi nie tylko dostarczać tabor najwyższej jakości, ale także realizować zamówienia w bardzo dobrym tempie – zapewnia Hubert Stępniewicz, Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Modernizacja wagonów była bardzo złożonym zadaniem – każdy zmodernizowany wagon składa się z 3 600 różnych elementów, w łącznej liczbie niemal 62 000, w tym ponad 20 000 elementów łącznych. W ramach projektu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., zaprojektowała i wyprodukowała 180 wózków nowego typu 25AN4 zwiększających prędkość pojazdów z 140 km/h do 160 km/h. Łącznie zużyto ponad 1 000 000 m okablowania różnego rodzaju. Projekt został zrealizowany w trosce o ekologię, użyte okablowanie jest wolne od halogenu, kadmu i metali ciężkich, do malowania użyto zaś przyjaznych środowisku farb wodnych.
Tekst i zdjęcia: PKP Intercity S.A.