![Zdjęcie: Szymon Grochowski](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Kwiecień/21/_resampled/ResizedImage600400-mostkanal.png)
Linia od Toszka Północ do Starego Koźla to jedna z najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Zapewnia transport węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego, m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Prace PLK zwiększają konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego, m.in. przez zapewnienie krótszego czasu przewozu ładunków oraz możliwość wprowadzania na tory i stacje większej liczby pociągów.
W czasie prac składy towarowe kursowały bez zmian przez sąsiadujące z budowanym mostem przeprawy na linii Kędzierzyn-Koźle – Gliwice (nr 137).
Wizytówka mostu
![Zdjęcie: Szymon Grochowski](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Kwiecień/21/_resampled/ResizedImage600400-mostkanal2.png)
Stalowy most ma 67 metrów długości i waży ponad 300 ton. Został zbudowany w miejscu starej konstrukcji, obok mostów na linii Kędzierzyn-Koźle – Gliwice (nr 137). Elementy przeprawy przywieziono w częściach. Specjalnie przygotowane tymczasowe podpory podtrzymywały konstrukcję w trakcie jej nasuwania centymetr po centymetrze z jednego brzegu na drugi. Operacja nasuwania trwała tydzień. Na nowym moście ułożono tor i zamontowano sieć trakcyjną.
Lepszy transport towarów umożliwia też m.in. nowy, blisko 30-metrowy kolejowy wiadukt nad dwutorową linią (nr 152) w Pisarzowicach koło Toszka. W maju zakończy się przebudowa mostu na Kanale Gliwickim oraz prace przy drugim przęśle wiaduktu kolejowego w Paczynie.
Wartość projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” to 192 mln złotych, z czego 85 procent pochodzi z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2020 roku.
Źródło: Katarzyna Głowacka, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.