Dokument jest odpowiedzią na problemy gospodarki w niestabilnych czasach epidemii COVID-19. Raport jednoznacznie wskazuje na przyspieszenie rozwoju technologii transportowych, w tym autonomicznych, co jest istotne w kontekście realizowanych inwestycji, związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
– Pewne jest, że Centralny Port Komunikacyjny będzie bodźcem dla gospodarki w trakcie spodziewanego spowolnienia, będącego wynikiem pandemii. Tak duża inwestycja publiczna to panaceum na ewentualną dekoniunkturę. Równocześnie CPK to miejsce integracji technologii różnego kalibru. Ta inwestycja będzie budować i rozwijać zdolność wytwarzania nowych technologii w oparciu o krajowy potencjał naukowy i produkcyjny. CPK to projekt, dzięki któremu polska myśl technologiczna i rodzime technologie, także te będące teraz na wczesnym etapie rozwoju, znajdą zastosowanie. Przykładem może być infrastruktura do zarzadzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych, już teraz z powodzeniem wdrażana w strefach kontrolowanych lotnisk, czy transport ostatniej mili z wykorzystaniem dronów. W przypadku BSP nie należy odkładać inwestycji w czasie, wręcz przeciwnie: powinny one zostać zintensyfikowane – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała.
CPK to planowane lotnisko przesiadkowe między Warszawą i Łodzią, które w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. Będzie też przestrzenią do rozwoju myśli technologicznej i wdrażania nowych rozwiązań m.in. z zakresu transportu autonomicznego.
Polska jest coraz lepiej przygotowana na rozwój technologii autonomicznych. Choć nie jest jeszcze przesądzone jaki zakres transportu zostanie zautomatyzowany, nastąpi stopniowe wprowadzanie rozwiązań autonomicznych do transportu drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego. Poza przygotowaniem na obecność autonomicznych urządzeń w przestrzeni publicznej, państwo musi być gotowe na zwrot technologiczny w produkcji środków transportu.
– Przed nami przygotowanie do przyspieszonej implementacji nowych technologii. Dobra organizacja tego procesu i jego skuteczność będzie decydowała o przyszłości polskiego ekosystemu technologicznego. Technologie transportowe przechodzą transformację związaną z digitalizacją i autonomizacją. W tym obszarze mamy ogromny potencjał, co potwierdzają doświadczenia z rozwojem środowiska technologicznego dla automatyzacji zarządzania przestrzenią powietrzną. CPK będzie odbiorcą wielu rozwiązań, które są teraz testowane – podkreśla pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i programu Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów, Małgorzata Darowska.
Najbliższe lata będą kluczowe dla ustalenia polityki rozwojowej w dziedzinie transportu i wyboru rozwiązań technicznych, które będą potem masowo wprowadzane i rozwijane.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury