Rozmowy o inwestycjach na wschodniej granicy w województwie lubelskim
W siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozmawiano o funkcjonowaniu przejść granicznych na terenie województwa lubelskiego i dojazdu do nich drogami krajowymi.
Spotkanie miało na celu skoordynowanie różnych działań w rejonie granicy Polski rozproszonych pomiędzy instytucjami oraz zapewnienie ich synergii. Na spotkaniu przedstawiciele GDDKiA przedstawili zaawansowanie inwestycji, jakie GDDKiA będzie prowadziła w najbliższym czasie na kluczowych drogach kierujących ruch do wschodniej granicy. Z kolei przedstawiciele Lubelskiego Zarządu Obsługi Przejść Granicznych przedstawili działania w obrębie przejść granicznych.
Po obu prezentacjach głos zabrali pozostali uczestnicy spotkania, którzy zgłosili szereg postulatów, w tym m.in. realizację parkingów buforowych w ramach budowy A2, S12 i S17, konieczność budowy systemu kolejkowania, skoordynowanie komunikacyjne inwestycji kolejowych, Straży Granicznej oraz Lubelskiego Zarządu Obsługi Przejść Granicznych. Wnioskowano także o budowę siedmiokilometrowego połączenia węzła Dobryń na A2 z Terespolem. Strony wspólnie ustaliły konieczność zawarcia formalnego podziału kompetencji w sprawie zarządzania parkingami buforowymi po ich wybudowaniu.
Podczas spotkania poruszono również tematy dotyczące zapewnienia finansowania inwestycji, przekazano również informacje o planowanym znacznym wzroście ruchu ciężkiego związanego z obsługą rozbudowanego suchego portu w Małaszewiczach i budową szerokiego toru. Wojewoda Lubelski zobowiązał się powołania specjalnego zespołu w celu skoordynowania wielowątkowych działań i przygotowania kompleksowych materiałów dla Ministerstwa Finansów w celu zapewnienia finansowania tych działań. Podkreślił również, że przejścia na granicy wschodniej są inwestycją państwową, konieczną również dla zapewnienia bezpieczeństwa nie tylko Polski, ale także Unii Europejskiej.
Źródło i zdjęcie: GDDKiA