Otwarto dworzec kolejowy w Suszu
15 marca 2021 roku spółka PKP oddała do użytku podróżnych przebudowany dworzec kolejowy w Suszu. Wartość inwestycji PKP to 7,5 mln zł brutto.
– Zmodernizowany dworzec kolejowy w Suszu to wspaniałe połączenie historii z nowoczesnością. Działania polskiego rządu zapewniają mieszkańcom kolejnej małej miejscowości położonej na ważnym szlaku kolejowym dostęp do komfortowej i proekologicznej infrastruktury. Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego został przebudowany dworzec w Suszu, to największy program modernizacji dworców kolejowych w naszej historii. Dzięki niemu polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– Susz to trzecia, po Olsztynie Zachodnim i Nidzicy, inwestycja zakończona w województwie warmiński-mazurskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i jednocześnie pierwszy historyczny dworzec przebudowany w tym regionie. Największym wyzwaniem podczas realizacji tej inwestycji było połączenie zabytkowego charakteru obiektu ze współczesnymi standardami obsługi podróżnych oraz zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych – podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Sektor kolejowy, który był i jest postrzegany jako proekologiczny, doskonale wpisuje się w osiągnięcie celów klimatycznych. Jako taki jest szczególnie promowany przez UE. Już ponad 37 mld zł unijnego dofinansowania z perspektywy 2014-2020 trafiło na inwestycje kolejowe w Polsce, w tym dotyczące modernizacji i optymalizacji wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej. Nowy dworzec w Suszu to idealny przykład inwestycji, która przyczynia się do odnowy wizerunku polskiej infrastruktury kolejowej i służy promocji kolei jako nowoczesnego i proekologicznego środka transportu – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.
– Bardzo szybki rozwój transportu samochodowego wraz z rozwojem dróg powodował systematyczne ograniczanie transportu kolejowego. Zmiany te nie ominęły Polski. Unia Europejska dostrzega i kompleksowo wspiera rozwój kolejowego systemu transportowego w Polsce. Oprócz dużych dworców takich jak Wrocław czy Kraków, Unia wspiera także remonty tych, które znajdują się mniejszych miejscowościach, takich jak właśnie Susz. To bardzo ważne, gdyż tylko wtedy możemy mówić o efekcie sieciowym kolei, dostępnej dla każdego obywatela. Pasażer chce korzystać z takich dworców kolejowych, które zapewniają wysoki poziom jakości obsługi. Zmodernizowane i nowoczesne dworce staja się atutem kolei, a dworzec zapewnia bezpieczeństwo pasażerom, jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych – mówi Christopher Todd, dyrektor wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Przebudowa dworca objęła również jego wnętrze. Na parterze znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych, a w niej ławki, gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów oraz elementy nowego systemu informacji głosowej. Interesująca jest również aranżacja wnętrza. Większość ścian pomalowano na biały kolor, ale nie wszystkie. Na części z nich pozostawiono odkryto cegłę, co jest nawiązaniem do historycznego wyglądu elewacji obiektu. Nieprzypadkowy jest również kolor posadzki. Oparto go o kontrast grafitowych ryflowanych ścieżek prowadzących z granitową posadzką, co jest ułatwieniem wprowadzonym z myślą o osobach niedowidzących.
Usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej jest więcej. Wśród nich znalazły się m.in. mapy dotykowe z planem dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a, toalety specjalnie przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dla opiekunów z dziećmi. Co niezwykle istotne, wyeliminowano również bariery architektoniczne takie jak wysokie progi czy zbyt wąskie drzwi.
Przebudowa dworca w Suszu sprawiła, że budynek stał się też bardziej ekologiczny. Zamontowano w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą ograniczając tym samym zużycie energii elektrycznej. Z kolei straty ciepła zredukowano poprzez docieplenie budynku od wewnątrz, a także montaż w nim stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. Bardzo istotnym rozwiązaniem proekologicznym jest zamontowanie na dachu budynku 18 paneli fotowoltaicznych produkujących zieloną energię, która będzie wykorzystywana do zasilania części związanej z obsługą podróżnych. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcu. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkowi: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
Ważnym elementem przebudowy dworca w Suszu było również nowe zagospodarowanie bezpośredniego sąsiedztwa dworca. W jego najbliższym otoczeniu wykonano nowe nawierzchnie, uporządkowano tereny zielone, a także zamontowano elementy małej architektury takie jak ławki, kosze czy oświetlenie terenu.
Przebudowa dworca w Suszu była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej łączny koszt to 7,5 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma 3JM Michał Bryłka, a dokumentację projektową opracowała pracownia AllPlan Sp. z o.o.
Tekst: PKP S.A.